Språkstörning och språkligt tillgängliga lärmiljöer

8-9 september 2025

Citykonferensen Ingenjörshuset Stockholm
eller som livesänd webbkonferens

Ämnesexperter och praktikfall

Ulrika Aspeflo
Logoped, specialpedagog och speciallärare, Aspeflo & Klamas

Elisabet Fernell
Barnläkare/barnneurolog och professor i barn- och ungdomspsykiatri, Gillbergcentrum, Göteborgs universitet

Pascale Wehbe
Leg. logoped, doktorand, Uppsala universitet

Albert Telon
Studerande, ordförande, Unga med språkstörning (UMS)

Boel Forsell
Leg. logoped, Malmö stad

Elin Hoff Brattberg
Leg. psykolog och adjunkt, Elevhälsobyrån/Göteborgs universitet

Ulrica Elisson
Förstelärare i språk- och kunskaps- utvecklande arbetssätt och systematiskt arbete kring måluppfyllelse och lärmiljö, Ullvi skola, Leksands kommun

Signe Tonér
Leg. logoped, lektor, Stockholms universitet

Språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt för alla elevers lärande

  • Språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt – språkstödjande insatser i alla ämnen som möjliggör språkligt lärande trots språkstörning
  • Språkstörning och andra samtidigt förekommande funktionsnedsättningar – hur hänger olika svårigheter ihop och hur påverkar de varandra
  • Flerspråkighet och språkstörning – uppmärksamma svårigheter tidigare och hur skilja mellan en sen andraspråksutveckling och språkstörning
  • Inkluderande lärmiljöer för språkligt sårbara elever: Samverkan och anpassningar för utveckling på individ- och gruppnivå
  • Den senaste forskningen om hjärnan, språkutveckling, språkstörning och språklig sårbarhet
  • Konkreta och praktiska metoder som stärker begreppsbildningen, synliggör ordförrådet och höjer språknivån
  • Läsundervisning, läsförståelse och språkstörning – anpassade lärmiljöer och stödstrukturer som möter alla elevers behov

Separat bokningsbar fördjupningseftermiddag den 9 september

Kollegiala lärprocesser kring språkstörning och språklig sårbarhet – praktiska strategier för att stödja lärfrämjande skolutveckling, inkludering och kollegialt lärande

För skolutveckling krävs medarbetare och team som arbetar mot samma mål: elevernas lärande, hälsa och utveckling. Eftermiddagen fokuserar på strategier för att stödja och handleda lärares kollegiala lärande och att gemensamt skapa interprofessionella lärprocesser i relation mot de gemensamma målen för elevens lärande.

Under ledning av: Elin Hoff Brattberg, leg. psykolog och adjunkt, Elevhälsobyrån/Göteborgs universitet

Priser

Boka innan
27 juni 2025
Boka innan
22 augusti 2025
Ordinarie pris
Konferens5 995 kr5 995 kr6 995 kr
Fördjupningseftermiddag2 495 kr2 495 kr2 495 kr
Konferens + fördjupningseftermiddag6 990 kr7 990 kr9 490 kr
Webbsändning konferens, licens för 1 person4 995 kr5 995 kr5 995 kr
Webbsändning fördjupningseftermiddag, licens för 1 person1 995 kr1 995 kr1 995 kr
Webbsändning konferens + fördjupningseftermiddag, licens för 1 person5 990 kr6 990 kr7 990 kr

Plats

Så här tycker några av våra tidigare deltagare från våra konferenser:

”Föreläsningarna kompletterade varandra bra, en bra mix från olika perspektiv och roller. Fick bekräftelse, påminnelse om sådant som fallit bort när annat fylls på samt nya tankar och idéer om hur vi kan skärpa och förbättra vår verksamhet”

”Mycket bra föreläsare och så mycket kunskap”

”Det är andra året i rad som vårt team besöker konferensen och vi har varit mycket nöjda båda gångerna. En bra mix av föreläsare som ger en stor dos inspiration”

”Alla talare hade sådan kompetens och erfarenhet, som gjorde att vi fick många års arbete serverat på ett silverfat.”

”Jättebra föreläsning! Ska ta med mig hela EHT nästa gång, tar med mig så mycket bra!!”

Klicka på bilden för att ladda ned det fullständiga programmet

klicka på bilden för att ladda ner

Programschema

Programdag 1, den 8 september 2025

08.30-09.00 Registrering för deltagare på plats

09.00-09.05 Välkommen till konferensen

09.05-10.30 Språkstörning och andra samtidigt förekommande funktionsnedsättningar – hur hänger olika svårigheter ihop och hur påverkar de varandra?

Det är av stor vikt att göra en helhetsbedömning av elevens svårigheter eftersom många barn med språkstörning har andra samtidiga svårigheter; ADHD, autism, generella inlärningssvårigheter, mm. Insatserna/stödet behöver således också anpassas efter vad barnet har för ytterligare svårigheter. Ta del av:

  • Vilka elever gäller det och vilka är följderna för eleven, inlärningen och undervisningen?
  • Hur identifiera dessa barn så tidigt som möjligt – vilka signaler och beteenden ska du vara uppmärksam på?
  • Hur kan språkliga svårigheter hänga ihop med: – NPF-problematik
    –  läs – och skrivsvårigheter
    –  generella inlärningssvårigheter
  • Hur göra säkra bedömningar och avgöra vad som är orsaken till språkstörningen – vad är vad?
  • Vilka stödinsatser kräver de olika svårigheterna och kombinationerna?

Elisabet Fernell är barnläkare/barnneurolog och professor i barn- och ungdomspsykiatri vid Gillbergcentrum, Göteborgs universitet. Hon arbetar kliniskt och inom forskning i skärningspunkten mellan barnneurologi och barnneuropsykiatri, framförallt med områdena autism, ADHD och intellektuell funktionsnedsättning hos barn och ungdomar. I sitt arbete har hon mycket samarbete med pedagoger, logopeder och psykologer.

10.30-10.50 Förmiddagspaus

10.50-12.30 Inkluderande lärmiljöer för språkligt sårbara elever: Samverkan och anpassningar för utveckling på individ- och gruppnivå

  • Hur praktiskt använda språket i undervisningen så att det blir tillgängligt för alla elever:
    –  strukturer i undervisningen och klassrummet
    –  bearbetning av bl a prov och texter
  • På vilka områden och nivåer behöver vi arbeta med språk, läsning och skrivförmågan idag?
  • Samarbete och samverkan mellan pedagog och logoped, hur vi tillsammans kan stärka och utveckla elevernas språkliga och kommunikativa förmågor i klassrummet och i mindre grupp?
  • Samverkan mellan professioner och elevhälsans roll att arbeta främjande kring elever med språkstörning och språklig sårbarhet?

Ulrika Aspeflo har långvarig erfarenhet av att arbeta med elever och arbetslag inom grundskolan. Ulrika är logoped men har arbetat länge som speciallärare/specialpedagog och hon har skrivit ett antal böcker som vänder sig till all personal inom förskola, grundskola och den anpassade grundskolan.

12.30-13.30 Lunch

13.30-14.40 Flerspråkighet och språkstörning – bedöma flerspråkiga barns språkutveckling och hur skilja mellan en andraspråksutveckling och språkstörning?

  • Hur ser den språkliga utvecklingen ut hos flerspråkiga barn och vilka faktorer gör att bedömning av eventuell språkstörning blir svårare?
  • Vilka orsaker finns för en sen språklig utveckling och hur skiljer/differentierar man mellan bristande exponering för språk och en språkstörning?
  • Hinner flerspråkiga barn ifatt enspråkiga barn efter ett visst antal års exponering för majoritetsspråket?
  • Utredningsmetoder, kartläggning och verktyg vid språkutredning. Utmaningar vid diagnostisering av flerspråkiga barn med misstänkt språkstörning
  • Att bli säkrare i bedömningen för att undvika under- resp överdiagnosticering.
  • Viktiga utvecklingsområden att ta hänsyn till i arbetet med flerspråkiga barn

Pascale Wehbe är doktorand i lingvistik med inriktning på flerspråkiga barns språkutveckling vid Uppsala universitet. Hon är även logoped och har jobbat med utredning av barn med misstänkt språkstörning i många år. Pascale har även djup erfarenhet att arbeta med utredningar av dyslexi (läs- och skrivsvårigheter) och dyskalkyli (räknesvårigheter).

14.40 – 15.00 Eftermiddagspaus

15.00-16.00 Hur klarar man grundskolan, gymnasiet och högskolan med språkstörning

Vad är viktiga och framgångsrika stödinsatser för elever som kämpar med skolan?

Föreläsningen kommer att utgå från Alberts egen berättelse av att tagit sig igenom skolan med en språkstörning, från de tidiga skolåren till där han befinner sig idag. Albert har läst delar av Ingenjörsprogrammet i maskinteknik och nu ska han ta sig an socionomprogrammet. Han kommer att berätta hur han inte bara överlevde skolgången utan hur han bemästrade och klarade betygskraven.

  • Vad kan språklig sårbarhet innebära i högre årskurser och i gymnasiet?
  • Hur skapar du en större pedagogisk delaktighet hos äldre elever med språkstörning och språklig sårbarhet?
  • Hur utforma anpassade lärsituationer utifrån äldre elevers specifika behov?
  • Sociala samspelet och språkstörningar – hur stärka elevers kommunikativa förmåga och möjlighet till inkludering under hela skoldagen?
  • Hur hantera att ha kunskapen i sig, men man får inte riktigt ut den?

Albert Telon är 26 år och ordförande i Unga med språkstörning (UMS), studerande och föreläser om sina erfarenheter av att ha klarat grundskolan och grundskolan och gymnasiet, och nu studerar på Högskolan. Han har generell språkstörning och har uppförsbacke med det mesta som handlar om språk, utom att prata.

16.00 Första konferensdagen avslutas

Konferensprogram dag 2, den 9 september 2025

08.00-08.30 Morgonkaffe för deltagare på plats

08.30-09.30 Den senaste forskningen om hjärnan, språkutveckling, språkstörning och språklig sårbarhet

  • Hjärnan, minnet och kognitiva funktioner – vilken påverkan har de vid en språkutveckling och språklig sårbarhet?
  • Vilka är de bidragande faktorerna till elevers språkliga sårbarhet och hur kan vi arbeta i skolan för att stötta språkutvecklingen på bästa sätt?
  • Hur kan symtom på språkliga svårigheter förändras över tid?
  • Hur ser sambanden ut mellan språkliga svårigheter och läs- och skrivsvårigheter?
  • Hur hänger språkliga svårigheter ihop med exekutiva svårigheter, exempelvis nedsatt arbetsminne?
  • Hur träna och kompensera för att överbygga elevens språkliga svårigheter?

Signe Tonér är leg. logoped och har arbetat med både barn, ungdomar och vuxna med språkliga svårigheter och/ eller läs- och skrivsvårigheter. Hon har en doktorsexamen i lingvistik med inriktning på samband mellan språkförmåga, kognitiva förmågor och barns uppväxtvillkor och arbetar som universitetslektor vid institutionen för lingvistik, Stockholms universitet med huvudsakligt fokus på barns och ungdomars språkutveckling.

09.30-09.50 Förmiddagspaus

09.50-11.10 Konkreta och praktiska metoder som stärker begreppsbildningen, synliggör ordförrådet och höjer språknivån

Elever med stora brister i ordförrådet behöver stöd under
hela sin skolgång och ett stort ordförråd är starkt förknippat med skolframgång. För de flesta elever med språkstörning är det svårt att lära in, komma ihåg och använda rätt ord i rätt sammanhang. Dessutom behöver barn och ungdomar med språkstörning många repetitioner för att orden ska bli en del av deras aktiva ordförråd.

  • Vilka ord ska man fokusera på?
  • Hur använder man lektionstiden på bästa sätt för att optimera ordinlärningen?
  • Hur formulerar man elevvänliga orddefinitioner?
  • Vilka typer av aktiviteter stöttar inlärningen och fördjupar och breddar ordkunskapen?
  • Hur kan man använda visuellt stöd för att stötta utvecklingen av ordförrådet?

Boel Forsell är leg. logoped och arbetar på Stenkulaskolan i Malmö. Hon har erfarenhet av att arbeta i en flerspråkig skolmiljö och att leda kompetensutvecklingsarbete med fokus på ordförrådsutvecklande arbetssätt. Hon arbetar främst med skolelever från förskoleklass upp till årskurs sex och har erfarenhet av elevnära arbete även med elever på högstadiet.

11.10-11.20 Bensträckare

11.20-12.30 Inkluderande och läsfrämjande undervisning för alla elever – läsning, läsförståelse och läsglädje i alla ämnen

  • Hur planera och lägga upp läsundervisningen i alla ämnen så att alla elever inkluderas oavsett elevernas förutsättningar?
  • Hur skapa lärmiljöer i klassrummet för att ge alla elever förutsättningar att utvecklas så långt som möjligt?
  • Utveckla begreppsförståelsen i olika ämnen med hjälp av kooperativa strukturer, stödstrukturer och bildstöd
  • Hur skapa en stimulerande, motiverande och läsfrämjande undervisning så att vi kan öva upp elevernas läskondition, öka läsförståelsen och skapa läslust?
  • Hur utgå från samma uppgifter men anpassa dem utifrån alla elever i klassen?

Ulrica Elisson är förstelärare i språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt. Hon har arbetat i över 35 år som lärare och undervisar nu i klass 5-6 på Ullvi skola. Ulrica är även pedagogisk utvecklingsledare för grundskolan i Leksands kommun och har många års erfarenhet av att jobba med och leda utveckling kring digitalisering och pedagogisk utveckling. Ulrica är Guldäpplevinnare 2021.

12.30 Konferensen avslutas

12.30-13.30 Lunch för deltagare i den separat
bokningsbara fördjupningseftermiddagen

13.30-16.00 Separat bokningsbar fördjupningseftermiddag; Att organisera för kollegiala lärprocesser kring språkstörning och språklig sårbarhet – praktiska strategier för att stödja lärfrämjande skolutveckling

Separat bokningsbar fördjupningseftermiddag den 9 september, kl. 13.30-16.00

Kollegiala lärprocesser kring språkstörning och språklig sårbarhet – praktiska strategier för att stödja lärfrämjande skolutveckling, inkludering och kollegialt lärande

För skolutveckling krävs medarbetare och team som arbetar mot samma mål: elevernas lärande, hälsa och utveckling. Eftermiddagen fokuserar på strategier för att stödja och handleda lärares kollegiala lärande och gemensamt skapa interprofessionella lärprocesser i relation mot de gemensamma målen för elevens lärande. Den belyser hur du förskjuter fokus från individen till uppdraget och där målet är att utveckla ett framgångsrikt utvecklingsarbete där verksamhetens huvudperson, eleven, är klart i centrum. Fokus ligger på att arbeta mer systematiskt och hämta kraft i kollegornas inneboende resurser, vilja och kompetens.

Ur innehållet:

  • Framgångskoncept för handledning och kollegiala lärprocesser som når ut och ger största möjliga effekt på elevens lärande
  • Tvärprofessionell samverkan för lärfrämjande skolutveckling -Skapa samsyn, större medvetenhet och samagerande – hur möjliggöra att alla professioner är med och arbetar utifrån en gemensam struktur för allas rätt att lyckas i skolan
  • Systematiskt kvalitetsarbete i hela styrkedjan -med fokus på att få till ett förebyggande arbete som ger eleverna lika möjligheter till lärande, utveckling och hälsa
  • Att skapa en synvända och se lösningar- hantera motstånd och stimulera handlingskraft för en språkligt tillgänglig lärmiljö

Under eftermiddagen bryter vi för eftermiddagskaffe ca kl 14.45

Under ledning av:

Elin Hoff Brattberg, leg. psykolog och grundare av Elevhälsobyrån. Hon är också adjunkt vid Göteborgs universitet där hon undervisar inom arbets- och organisationspsykologi samt vid Rektorsutbildningen. Under sina 10 år som psykolog har hon på olika sätt arbetat med handledning, grupputveckling, utbildningar, organisation- och verksamhetsutveckling samt ledarskapsstöd. Den röda tråden kännetecknas av professionell utveckling, lärande och beteendeförändring.