Matematiksvårigheter
31 mars-1 april 2025
Citykonferensen Ingenjörshuset Stockholm
eller som livesänd webbkonferens
Föreläsare
Heidi Hellstrand
Pedagogie doktor, postdoktoral
forskare och universitetslektor i
specialpedagogik, Åbo Akademi,
Finland
Cecilia Segerby
Speciallärare i matematik, lektor
i matematikdidaktik, Högskolan
Kristianstad
Paula Kern
Lågstadielärare, Oxledsskolan,
Partille kommun
Karin Weidmert-Sahlberg
MaNO lärare, speciallärare i
matematik samt skolledare,
Framgångsrikundervisning.se/Alvesta
kommun
Ola Gren
MaNO lärare, förstelärare i matematik,
Framgångsrikundervisning.se/Växjö
kommun
Ulrica Elisson
Förstelärare i stödjande och tillgängliga
lärmiljöer, Ullvi skola, Leksands
kommun
Bert Jonsson
Docent i psykologi, professor
och forskningsledare,
Beteendevetenskapliga Mätningar
vid Institutionen för Tillämpad
Utbildningsvetenskap, Umeå
Universitet
Ola Helenius
Forskare och undervisningsutvecklare,
NCM, Nationellt centrum för
matematikutveckling
Senaste forskningen – kartläggning – effektiva insatser i matematikklassrummet
- Matematikundervisning och lektionsdesign som specifikt
gynnar elever med matematiksvårigheter i det heterogena
klassrummet - Hur kartlägga elevers matematiska färdigheter och i ett tidigare
skede identifiera inlärningssvårigheter i matematik – ta del av
forskningsbaserade kartläggningsmaterial - Framgångsrika lärstrategier som stärker minnet och förhindrar
matematikängslan – så får matematikundervisningen större
effekt - Matematiska kunskapsluckor – praktiska metoder som stödjer
elever att komma i kapp och överbygga matematiksvårigheter - Matematiksvårigheter och svag läsförståelse – språk – och
kunskapsutvecklande arbetssätt som ökar begreppsförståelse
och möjlighet till problemlösning - Matematisk utveckling och taluppfattning – så läggs grunden
för att förhindra matematiksvårigheter högre upp i åldrarna - Strukturerad intensivundervisning och specifika insatser vid
matematiksvårigheter – praktiska metoder för att stötta eleven
tidigt
Separat bokningsbar fördjupningseftermiddag den 1 april
Möjligheter i matematikundervisningen för alla elever
– hur skapa lärmiljöer där lust och motivation till lärande
står i fokus?
Välkommen till en eftermiddag med fokus på undervisning där eleverna får
använda sig av olika förmågor som samarbete, problemlösning, begrepp,
kommunikation och resonemang för att öka förståelsen och motivationen till
matematiken.
Under ledning av: Ulrica Elisson, förstelärare i stödjande och tillgängliga
lärmiljöer, Ullvi skola, Leksands kommun.
Priser | Boka innan 31 januari 2025 | Boka innan 28 februari 2025 | Ordinarie pris |
---|---|---|---|
Konferens | 5 995 kr | 6 995 kr | 6 995 kr |
Fördjupningseftermiddag | 2 495 kr | 2 495 kr | 2 495 kr |
Konferens + fördjupningseftermiddag | 6 990 kr | 7 990 kr | 9 490 kr |
Webbsändning konferens, licens för 1 person | 4 995 kr | 5 995 kr | 5 995 kr |
Webbsändning fördjupningseftermiddag, licens för 1 person | 1 995 kr | 1 995 kr | 1 995 kr |
Webbsändning konferens + fördjupningseftermiddag, licens för 1 person | 5 990 kr | 6 990 kr | 7 990 kr |
Plats
Så här tycker några av våra tidigare deltagare från våra konferenser:
”Jättefint hur delarna bildade en genomtänkt övergripande helhet. Välplanerad och organiserad konferens med tillfälle att träffa kollegor från hela landet. Roligt, lärorikt och inspirerande! Längtar till att utveckla arbetet på mina skolor!”
”Mycket proffsigt! Min fjärde konferens hos er och har aldrig varit besviken”
”Mycket bra att det varvades både teori, forskning och praktiska idéer och övningar i klassrummet”
”Bra och kunniga föreläsare som har god kunskap om vilka framgångsfaktorer som gynnar alla elevers lärande i skolan”
”Bra exempel, praktiskt nära, konkreta och djupa genomgångar. Spännande föreläsare”
Programschema
Programdag 1, den 16 september 2024
08.30-09.00 Registrering
09.00-09.05 Välkommen till konferensen
09.05-10.05 Den senaste forskningen om
matematiksvårigheter – vad betyder
matematiksvårigheter i praktiken och hur
anpassar du insatser utifrån olika problem?
- Definiering av begreppet matematiksvårigheter
- Inlärningssvårigheter i matematik – vad beror det på att
elever brister i den matematiska förmågan och hur stötta
för bäst effekt? - Barns utveckling och taluppfattning – varför är det svårt
för vissa barn och hur kan vi underlätta inlärningen? - Vad är skillnaden mellan dyskalkyli och
matematiksvårigheter?
Ola Heleniusär forskare och undervisningsutvecklare
vid NCM, nationellt centrum för matematikutveckling.
Ett av hans forskningsintressen handlar om kognitiva
förutsättningar för att tänka matematiskt. Ett stort
och aktuellt projekt som han arbetar med handlar om
framtagning av forskningsgrundad undervisning i
taluppfattning för årskurs 1-3
10.05-10.25 Förmiddagspaus
10.25-11.25 Matematiksvårigheter och svag läsförståelse/
läs och skrivsvårigheter – så överbyggs
hinder genom att arbeta mer språk – och
kunskapsutvecklande
Exempel på praktiska tips och explicit stöd som gör
matematikundervisningen tillgänglig för elever med språklig
sårbarhet
- Den senaste forskningen – hur hänger språklig sårbarhet
ihop med matematiksvårigheter? - Hur svag språk- och läsförmåga skapar problem i
matematikinlärningen? - Hur praktisk arbeta språk- och kunskapsutvecklande
i matematiken för att öka begreppsförståelse och
möjligheten till problemlösning? - Begreppsbearbetning – vilka ord och begrepp behöver
eleven för att klara matematiken? - Utmaningar med multimodala texter – hur bör vi tänka
för att underlätta för elevers matematiska förståelse?
Cecilia Segerby är speciallärare i matematik samt lektor
i matematikdidaktik vid Högskolan Kristianstad, där hon
undervisar och forskar inom specialpedagogik med ett
speciellt intresse för matematik och språk.
11.25-11.45 Förmiddagspaus
11.45-12.45 Strukturerad och specifika insatser vid
matematiksvårigheter – hur kan de se ut i
praktiken som ger elever tidig stöttning?
Många elever på mellan- och högstadiet har brister i sin
taluppfattning. Tänk om det är så att vår undervisning
leder till matematik-svårigheter? Hur kan vi bygga en
god grund och slippa att ägna oss åt reparation högre upp
i åldrarna? Ta del av ett forskningsprojekt som helt har
ändrat matematikundervisning vad gäller grundläggande
taluppfattning. Resultaten från projektet visar på skillnaden
mellan den tidigare undervisningen och hur undervisningen har
utvecklats för att möta elevers behov samt hur man kan bygga
vidare i högre årskurser.
- Vad är viktigt att tänka på i den grundläggande
matematikundervisningen för att förebygga
matematiksvårigheter? - Elever som är långsamma i sin inlärning – så kan de
tränas och ges tid i sitt lärande?
Paula Kern, lågstadielärare, Oxledsskolan, Partille kommun
12.45-13.45 Lunch
13.45-15.00 Hur identifiera och ge tidiga stödinsatserför elever i (risk för) inlärningssvårigheter imatematik
- Vad innebär inlärningssvårigheter i matematik? Vadsäger aktuell forskning om allmänna och specifikainlärningssvårigheter i matematik?
- Hur kan vi kartlägga elevers matematiska färdigheteroch i ett tidigt skede identifiera inlärningssvårigheter imatematik?
- Vilka forskningsbaserade kartläggningsmateriali matematik finns tillgängliga för att identifierainlärningssvårigheter i matematik
- Vilka stödinsatser är mest effektiva för att stödja eleverslärande i matematik?
- Hur kan Response to intervention (RtI) fungera som ettforskningsbaserat arbetssätt för lärare?
Heidi Hellstrand är pedagogie doktor och arbetarsom postdoktoral forskare och universitetslektor ispecialpedagogik vid Åbo Akademi i Vasa, Finland. Honhar flera års erfarenhet av arbete som speciallärare ochämneslärare i matematik samt som lärarutbildare. I sinforskning fokuserar hon på utvecklingen av grundläggandematematiska färdigheter, kartläggning för identifiering avelever i behov av stöd och effektiva stödåtgärder för elevermed inlärningssvårigheter i matematik.
15.00 – 15.20 Eftermiddagspaus
15.20-16.30 Hur fungerar arbets- och långtidsminnet
vid inlärning – så får du större effekt av
undervisningen med lärstrategier som stärker
minnet och förhindrar matematikängslan
Lärande syftar till att omsätta information till varaktig kunskap,
en process som alltid är beroende av våra minnessystem och
minnesprocesser. Dessa kännetecknas av både hög kapacitet
och specifika begränsningar, vilka dessutom skiljer sig åt mellan
individer – så kallade individuella förutsättningar. Denna
variation spelar en central roll i hur elever utvecklar färdigheter
i ämnen som matematik och läsning. Begränsningar som för
matematik i tidiga år kan leda till bristfälliga prestationer och
utveckling av matematikängslan.
Ta del av kunskap om våra kognitiva förutsättningar, på vilket
sätt de begränsar elever och potentiella konsekvenser som
exempelvis bristfälliga matematikprestationer och utveckling av
matematikängslan. Föreläsningen belyser också hur lärstrategier
med starkt stöd i forskningen kan integreras i befintlig
undervisning för att minska de negativa konsekvenserna.
Bert Jonsson är docent i psykologi, professor och
forskningsledare för Beteendevetenskapliga Mätningar
vid Institutionen för Tillämpad Utbildningsvetenskap,
Umeå Universitet och ingår i två av Umeå Universitets
starka forskningsmiljöer: Umeå Centrum för Funktionell
Hjärnavbildning och Umeå Forskningscentrum för
Matematikdidaktik. Bert har under många år studerat
lärande och kognitiva förutsättningar för lärande, baserade
på kognitionsvetenskapliga och neurovetenskapliga
modeller. Han har även omsatt den kunskapen i praktisk
implementering lärstrategier för elever i grund- och
gymnasieskolan.
16.30 Första konferensdagen avslutas
Konferensprogram dag 2, den 1 april 2025
08.00-08.15 Morgonkaffe för deltagare på plats
08.15-09.15 Matematisk utveckling och taluppfattning
– så läggs grunden för att förhindra
matematiksvårigheter
- Vad är viktigt att tänka på i den grundläggande
matematikundervisningen för att förebygga
matematiksvårigheter? - Säkra att elever får den matematiska grunden – strategier
för att befästa kunskap i de lägre åldrarna för att
lyckas i matematik högre upp: tallinjen, förståelse för
likhetstecken, ekvationer - Vilka kännetecken ska du vara uppmärksam på när
det gäller att hitta elever som har svag taluppfattning
och svårigheter med aritmetik – vilka kunskaper inom
aritmetiken behövs för att funktionellt kunna följa denfortsatta undervisningen - Hur skapar du ett fortsatt intresse för matematik längre
fram i skolan? - När har elever nytta av att arbeta symboliskt med
matematiken och när har de nytta att konkreta
representationer? - Hur går du vidare med stödinsatser för de barn som tidigt
visar svårigheter med t ex taluppfattning?
Ola Heleniusär forskare och undervisningsutvecklare
vid NCM, nationellt centrum för matematikutveckling.
Ett av hans forskningsintressen handlar om kognitiva
förutsättningar för att tänka matematiskt. Ett stort
och aktuellt projekt som han arbetar med handlar om
framtagning av forskningsgrundad undervisning i
taluppfattning för årskurs 1-3
09.15-09.35 Förmiddagspaus
09.35-10.45
Intensivundervisning – matematiskt lärande föralla elever, inte alla utom..?!
Utgångspunkter – generella
- Intensivundervisning i praktiken, individ/grupp/
organisation? - Hur kan ämneslärare i matematik och EHT-specialister
samverka effektivt för att öka lärandet i matematik för de
elever som är längst från måluppfyllelse? - Eleven i matematiken – om lärandeidentitet och
matematik - Undervisningen – struktur och innehåll
Skapa förutsättningar för insatsen
- Intensivundervisning som gemensam och reflekterad
praktik - Metoder för olika åldrar och olika skolor
– gräv där du står! - Förutsättningar för lyckat resultat – i skolan
- Förutsättningar för lyckat resultat – skolan & hemmet
Vad händer sedan?
- Hur utvärdera insatsen?
- Eleven i matematikundervisning efter insatsen
- Lärande i organisationen till följd av insatsen, individ/
grupp/organisation
Anna Pilebro Bryngelsson, Skolledare i Upplands-Bro
med bred erfarenhet, tidigare matematikutvecklare och
lärare i matematik
10.45-10.55 Bensträckare
10.55-12.45 Strukturerad intensivundervisning och specifika
insatser vid matematiksvårigheter– hur kan de se
ut i praktiken som stöttar eleven tidigt
Tillgänglig matematikundervisning – lektionsdesign
och metoder som är helt nödvändiga för elever i
matematiksvårigheter men som samtidigt gynnar
alla i det heterogena klassrummet
Föreläsningen visar flera exempel på aktiviteter och
framgångsrik lektionsstruktur att inspireras av eller direkt
använda i det egna klassrummet. Fokus ligger på hur du genom
att utgå från elever i behov av stöd skapar förutsättningar för ett
lärande som höjer hela gruppens resultat.
- Hur vi kan planera lektioner med varierande arbetssätt
som bidrar till ett klassrum med fler aktiva och tänkande
elever där alla får möjligheten att vara delaktiga:
-konkret stödmaterial
-öppna uppgifter-strukturer för problemlösning
-undervisning utanför boken - Hur praktiskt arbeta med, och inkludera elever i
matematiksvårigheter i den ordinarie undervisningen? - Möjligheter med ”onsdagsmatte – från F till minst E!, ett
arbetssätt som ger elever i matematiksvårigheter den extra
träning de behöver
Karin Weidmert-Sahlberg,MaNO lärare, speciallärare i
matematik samt skolledare, ochOla Gren,MaNO lärare,
förstelärare i matematik. Karin och Ola har i många år
jobbat tillsammans på Norregårdskolan, som är en av Växjös
högstadieskolor samt driver tillsammans skolutveckling med
fokus på matematik.
12.45 Konferensen avslutas
12.45-13.30 Lunch för deltagare i den separat
bokningsbara fördjupningseftermiddagen
13.30-16.00 Separat bokningsbar
fördjupningseftermiddag ”Möjligheter i
matematikundervisningen för alla elever – hur skapa
lärmiljöer där lust och motivation till lärande står i
fokus?”
Separat bokningsbar fördjupningseftermiddag den 1 april, kl. 13.30-16.30
Möjligheter i matematikundervisningen för alla elever
– hur skapa lärmiljöer där lust och motivation till lärande
står i fokus?
Under eftermiddagen får du verktyg som skapar en undervisning där eleverna får använda sig av olika förmågorsom samarbete, problemlösning, begrepp, kommunikation och resonemang för att öka förståelsen ochmotivationen till matematiken. Vilka undervisningsmetoder kan du välja för att nå alla elever? Hur kan du arbetakooperativt och öka samarbetet i klassrummet? Hur kan digitala verktyg både förenkla och lyfta undervisningenför att hjälpa elever i matematiksvårigheter? Passet berör frågeställningar som:
Ur innehållet:
- Hur skapar du en lärmiljö där eleverna känner ”jag kan lära mig” – vad krävs av dig?
- Vilka pedagogiska grepp kan du ha nytta av i din klassrumsundervisning för att fler elever ska få
utmaningar på sin nivå? - Hur utformar du en undervisning utifrån idén om kooperativt lärande – hur skapar du strukturer i
klassrummet som ökar elevernas interaktion och dialog med varandra? - Hur skapa grupper där alla lär sig matematik utifrån sina förutsättningar – vilka är framgångsfaktorerna
för att lyckas? - Hur digitala verktyg och escaperoom kan användas i undervisningen för att öka elevers motivation
och matematiska förståelse?
Under eftermiddagen bryter vi för eftermiddagskaffe ca kl 14.45
Under ledning av:
Ulrica Elisson är förstelärare i stödjande och tillgängliga lärmiljöer och arbetar som lärare i klass 5-6 på Ullvi
skola. Hon är även digitaliseringsutvecklare för grundskolan i Leksands kommun och har många års erfarenhet av
att jobba med och leda utveckling kring digitalisering. Ulrica är Guldäpplevinnare 2021 och är en av författarna
till boken Escape room i undervisningen.