Specialpedagogiskt forum

15-16 september 2025

Citykonferensen Ingenjörshuset Stockholm
eller som livesänd webbkonferens

Föreläsare

Peter Habbe
Gymnasielärare i samhällskunskap och sociologi, Nacka kommun/ Nolitj.se

Lars Alvåg
Specialpedagog, Skoldatateket, Jönköpings kommun

Aron Åslund
Rektor, Kils kommun

Lotta Perman
Specialpedagog, Kils kommun

Emma Leifler
Specialpedagog och lektor i specialpedagogik, Göteborgs universitet

Diana Storvik
Specialpedagog och gymnasielärare, Mölndals stad

Hilmar Thór Hilmarsson
Psykolog, psykoterapeut, utbildare och coach, Hilmarsson Utbildning AB

Ann Lindgren
Pedagog med npf inriktning, handledare och utbildare, Norrtälje kommun

Helena Wallberg
Gymnasielärare och specialpedagog, Specialpedagogen – MOD & METOD

  • Specialpedagogiskt arbete i framtiden – vilka förändringar är att vänta och vilken roll får specialpedagogen/specialläraren i undervisningen och i elevhälsoarbetet?
  • Strategier som utvecklar ett specialpedagogiskt förhållningssätt som är väl integrerat i det systematiska utvecklingsarbetet
  • Undervisningsdesign utifrån den senaste kognitionsforskningen om elevers lärande och utveckling av förmågor – konkreta exempel som fungerar
  • Så organiseras inkludering och specialpedagogiska insatser för att effektivare matcha skolans resurser med elevernas behov
  • AI i skolans kompensatoriska uppdrag – hur balansera risker och möjligheter för att skapa en mer likvärdig och inkluderande undervisning?
  • Strategier för att nå elever som är närvarande i skolan men som är mentalt frånvarande och omotiverade i undervisningen
  • Hur stötta arbetslag och pedagoger att arbeta med kartläggning för att tillsammans med eleven upptäcka välfungerande anpassningar?

Separat bokningsbar fördjupningseftermiddag den 16 september

Specialpedagogisk handledning och empatiska samtal – skapa trygghet och mottaglighet för samarbetemedverkan i arbetet för alla elevers lärande

Den här eftermiddagen ger dig verktyg för att samtala professionellt, på ett tryggt och effektivt sätt – med eleven i centrum. Fokus är på dig som handleder personal inom skolan som ska ge stöd och hjälp, informera, klargöra och vägleda för att leda arbetet kring elever framåt.

Under ledning av: Hilmar Thór Hilmarsson, psykolog, psykoterapeut, utbildare och coach, Hilmarsson Utbildning AB

SPECIELLT INBJUDEN:
Främja en inkluderande och hälsosam skolmiljö – utveckla det specialpedagogiska arbetet/kompetensen och förhållningssättet
Emma Leifler, specialpedagog och lektor i specialpedagogik, Göteborgs universitet

Priser

Boka innan den
27 juni 2025
Boka innan den
22 augusti
2025
Ordinarie pris
Konferens5 995 kr6 995 kr6 995 kr
Fördjupningseftermiddag2 495 kr2 495 kr2 495 kr
Konferens + fördjupningseftermiddag6 990 kr7 990 kr9 490 kr
Webbsändning konferens, licens för 1 person4 995 kr5 995 kr5 995 kr
Webbsändning fördjupningseftermiddag,
licens för 1 person
1 995 kr1 995 kr1 995 kr
Webbsändning konferens +
fördjupningseftermiddag, licens för 1 person
5 990 kr6 990 kr7 990 kr

Plats

Så här tycker några av våra tidigare deltagare från våra konferenser:

”Mycket bra föreläsare och så mycket kunskap”

”Stort tack för en mycket givande och välordnad Conference”

”Det är andra året i rad som vårt team besöker konferensen och vi har varit mycket nöjda båda gångerna. En bra mix av föreläsare som ger en stor dos inspiration”

”Väldigt nöjd att fått tagit del av denna utbildning. Taack så mycket”

”Jättebra föreläsning! Ska ta med mig hela EHT nästa gång, tar med mig så mycket bra!!”

Klicka på bilden för att ladda ned det fullständiga programmet

klicka på bilden för att ladda ner

Programschema

Programdag 1, den 15 september 2025

08.30-09.00 Registrering

09.00-09.05 Välkommen till konferensen

09.05-10.35 Främja en inkluderande och hälsosam skolmiljö – utveckla det specialpedagogiska arbetet/ kompetensen och förhållningssättet

  • Vad säger forskningen om vilka faktorer det är som slår ut eleverna? – bakgrundsfaktorer
  • Elevperspektivet – förmåga att förstå elevernas röster – vad kan vi göra i det inkluderande klassrummet utifrån elevernas behov?
  • Hur organisera för inkludering – vad betyder det och vad ska ingå? –hur vet vi om lärmiljön är tillgänglig?
  • Hur förstår vi och bemöter elevers varierande kognitiva funktioner? – specialdidaktik som kunskapsområde
  • Konkreta exempel på hur området kognitionsvetenskap kan se ut i ämnesundervisning – utveckla undervisningsskicklighet
  • Hur kan vi stärka samverkan och mötas i att vi behöver arbeta tillsammans för att nå framgång i verksamheten?
  • Synvändor i verksamheten – från ett kategoriskt till ett relationellt perspektiv

Emma Leifler är specialpedagog och lektor i specialpedagogik vid Göteborgs universitet. Hennes forskningsintresse berör inkludering och tillgängliga lärmiljöer med fokus på elever med NPF. Emma har i sin nuvarande forskning särskilt intresserat sig för didaktik för elever i behov av stöd, hur undervisning kan bli tillgänglig för fler elever och hur skolor kan organisera stödundervisning. Emma har skrivit böckerna Lärarprofession, Praktisk inkludering och Specialdidaktik, och kommer med en ny bok under våren 2025, Handbok i specialdidaktik.

10.35-11.00 Förmiddagspaus

11.00-12.30 Hur kan en undervisning utifrån ett kognitionsvetenskapligt perspektiv implementeras systematiskt i undervisningen?

Ta del av hur undervisning i stofftunga ämnen kan designas utifrån kognitionsvetenskapliga strategier så att alla elever kan lära bättre och samtidigt minska studiestressen.

  • Hur designa undervisning utifrån den senaste kognitionsforskningen om elevers lärande och utveckling av förmågor?
  • Hjärntrötta elever – hur ge utrymme för både lärande och återhämtning?
  • Utveckla strategier för att överbygga barriärer mellan elevens situation och deras lärande
  • Strategier för visualisering och bryta ned mål för att göra skoluppgifter meningsfulla, mer hanterbara och engagerande
  • Att ge eleverna verktyg att bygga en positiv självkänsla genom små framgångar istället för att fastna i tidigare misslyckanden

Peter Habbe är gymnasielärare i samhällskunskap och sociologi i Nacka kommun och är ansvarig för webbplatsen Nolitj.se. På Nolitj publicerar han regelbundet praktiska guider utifrån kognitionsvetenskapliga rön där olika strategier presenteras som lärare kan använda sig av i undervisningen för att förbättra elevers lärande.

12.30-13.30 Lunch

13.30-15.00 Så blir bättre kartläggning ett viktigt verktyg i att komma i det förebyggande arbetet i stället för att vara fast i det åtgärdande arbetet

Utveckla en pedagogisk verksamhet med ett gemensamt och tydligare specialpedagogiskt förhållningssätt

  • Hur göra grundligare kartläggning i det åtgärdande arbetet för att identifiera faktorerna som ger ett långsiktig förebyggande och hälsofrämjande arbete?
  • Tillsammansarbete med gemensamt synsätt – kartlägga elevärenden, anpassa insatser och stödja varandra i arbetet med att skapa en tillgänglig lärmiljö för alla elever
  • Så blir bättre kartläggningar ett verksamt verktyg för en elevcentrerad undervisning:
    – Varför misslyckas en del elever i skolan?
    – Var befinner sig eleverna vad det gäller färdigheter och förmågor?
    – Insatser som ökar studiero och elevernas lust att lära

Ann Lindgren är leg. lärare, handledare och utbildare. Hon arbetar inom Norrtälje kommuns centrala elevhälsa och har uppdrag inom ramen för Stockholms universitet. Ann har mångårig erfarenhet av systematisk skolutveckling med fokus på tillgänglighet för elever med nedsatta funktionsförmågor. Hon är medförfattare till flera böcker om tydliggörande pedagogik och är huvudförfattare till böcker om Kollenmodellen – hur skolor kan utveckla ett gemensamt specialpedagogiskt förhållningssätt vilket gynnar såväl elever som personal.

15.00 – 15.20 Eftermiddagspaus

15.20-16.40 Framgångsrika studiestrategier – nyckeln till självständigt lärande

Genom att förse elever med en rik verktygslåda fylld med olika studiestrategier ges alla elever likvärdiga möjligheter att nå goda studieresultat. För eleverna handlar det om möjligheten att ta kommandot över sitt eget lärande, kunna välja lämpliga strategier inför olika uppgifter och utmaningar, navigera och hitta vägar att utvecklas. Om eleverna ska utveckla goda studiestrategier behöver de få träning. Genom ett systematiskt arbete med studiestrategier kan vi öka den pedagogiska tillgängligheten. Under passet ligger fokuset på ”Hur-et”, och visar en rad exempel på hur vi kan arbeta för att stärka elevernas självständighet i deras lärande och i undervisningen. Forskning och beprövad erfarenhet kommer att lyftas i kombination med praktikexempel från undervisningen.

  • Hur kan studiestrategier implementeras systematiskt och blir en självklar del i undervisningen?
  • Hur får vi eleverna att bli experter på sitt lärande?
  • Hur får vi eleverna att förstå sitt lärande, planera, komma ihåg?
  • Hur kan vi arbeta med progression och stegvis öka elevernas egna ansvar för användningen av studiestrategier?
  • Hur kan du som specialpedagog, eller speciallärare arbeta med studiestrategier på skol-, grupp-, och individnivå?

Diana Storvik är specialpedagog och gymnasielärare med erfarenhet av arbete som specialpedagog från åk 4 till gymnasiet. Diana arbetar som specialpedagog och bloggar under namnet ”specialpedagogen på gymnasiet”. Hon är också författare till böckerna Studiestrategier i högstadiet och Studiestrategier i gymnasiet.

16.40 Första konferensdagen avslutas

Programdag 2, den 16 september 2025

08.00-08.30 Morgonkaffe för deltagare på plats

08.30-09.30 Hur organisera de specialpedagogiska insatserna för att effektivare matcha skolans resurser med elevernas behov?

Ta del av ett systematiskt och praktiskt exempel som synliggör varje elevs progression med hänsyn till både hälsa och lärande.

  • Hur skapa en ökad flexibilitet i organisationen som ger nya möjligheter att möta elevernas behov?
  • Hur kan specialpedagogiskt förhållningssätt vara närvarande i allt det som görs i skolan och inte vara ett separat spår i utvecklingsarbetet?
  • Så kartläggs verksamheten processerna för att förstå där organisationen runt eleven brister:
    – Hur identifiera vilka kritiska situationer som kan uppstå runt eleven och vilket moment ska vi arbeta mer med?
    – Hur analysera och utvärdera tester som gjorts – behövs insatser göras på grupp- eller individnivå?
    – Hur säkerställa en plan i arbetet med de elever som är behov av stöttning och de elever som är behov av extra stimulans?
    – Hur ska elevhälsan stötta och på vilket sätt kan övriga kollegor på skolan hjälpa till?
    – Hur följa upp och utvärdera insatserna – hur svarar eleverna på undervisningen och hur ser progressionen ut för varje elev över tid?

Aron Åslund, rektor och Lotta Perman, specialpedagog, Sannerudsskolan, Kils kommun

09.30-09.50 Förmiddagspaus

09.50-10.50 AI som assisterande teknik i skolans kompensatoriska uppdrag – hur balansera möjligheter och fallgropar för att skapa en mer inkluderande undervisning?

Hur kan AI bidra till en mer tillgänglig och individanpassad undervisning? Under passet får du ta del av hur AI-baserade verktyg kan stödja elever i deras lärande utifrån ett specialpedagogiskt perspektiv. Vi lyfter både möjligheter och utmaningar – från ökad motivation och anpassning till etiska frågor och risker. Med praktiska exempel och konkreta insikter får du en balanserad bild av hur AI kan användas för att individanpassa undervisning, stärka elevernas självständighet och skapa en mer tillgänglig lärmiljö.

Lars Alvåg är specialpedagog med ansvar för Skoldatateket i Jönköpings kommun. Med lång erfarenhet inom specialpedagogiskt IT-stöd fungerar Lars som ett bollplank för verksamheten i frågor som rör tillgängligt lärande med digitala verktyg. Genom att integrera assisterande teknik i undervisningen strävar han efter att skapa tillgängliga lärmiljöer och stödja elever i behov av särskilt stöd.

10.50-11.00 Bensträckare

11.00-12.30 Specialpedagogiskt arbete i framtiden – vilka förändringar är att vänta och vilken roll får specialpedagogen/specialläraren i undervisningen och i elevhälsoarbetet?

  • Vad säger den nya utredningen om specialpedagogens roll i framtidens elevhälsa?
  • Hur förväntas specialpedagogen skapa inkluderande lärmiljöer och förstärka elevhälsan genom att kartlägga behov, stödja lärare i att anpassa undervisningen och bidra till att elevhälsoarbetet blir mer förebyggande och proaktivt?
  • Vad innebär förslaget om att extra anpassningar tas bort? Hur kan specialpedagogen bidra till att undervisningen anpassas till elevernas lärbehov utan lagkravet?
  • Vilka blir de förväntade effekterna för eleverna och skolans organisation?
  • Hur är det tänkta att rektorn ska leda en ny elevhälsa – vad kommer att krävas av ledarskapet och skolans organisation?

Helena Wallberg är gymnasielärare och specialpedagog, författare och utbildare med 30 års erfarenhet av arbete i skolan. Helena är författare till flera böcker om bedömning, återkoppling, mentorskap och lektionsdesign. Hon driver också bloggen Det inkluderande klassrummet. Sedan några år är Helena koordinator för ett Erasmusprojekt som innebär ett stort engagemang i olika internationella nätverk och forum för fortbildning. Hon är också medgrundare till det internationella nätverket IFIP (International Forums for Inclusion Practitioners). Inom ramen för dessa forum har Helena deltagit i remissarbetet kring utredningen om stärkt elevhälsa tillsammans med ett nätverk av svenska specialpedagoger.

12.30 Konferensen avslutas

12.30-13.30 Lunch för deltagare i den separata
bokningsbara fördjupningseftermiddagen

13.30-16.00 Separat bokningsbar
fördjupningseftermiddag

Specialpedagogisk handledning och empatiska samtal – skapa trygghet och mottaglighet för samarbete-medverkan i arbetet för alla elevers lärande

Separat bokningsbar fördjupningseftermiddag, den 16 september kl. 13.30-16.00

Specialpedagogisk handledning och empatiska samtal – skapa trygghet och mottaglighet för samarbetemedverkan i arbetet för alla elevers lärande

Du som handleder personal inom skolan har ett stimulerande arbete med ett stort ansvar. Du ska ge stöd och hjälp, informera, klargöra och vägleda för att leda arbetet kring elever framåt, samtidigt kan det vara utmanande att samtala och nå fram till de viktiga frågorna. Den här eftermiddagen är ett stöd för dig i ditt arbete, du får verktyg för att samtala professionellt, på ett tryggt och effektivt sätt – med eleven i centrum.

Under eftermiddagen bearbetas frågeställningar som:

  • Effektiva samtalsverktyg för professionell handledning – strategier för att styra samtal konstruktivt
  • Hur empati stärker samtal och samarbete – stress som gör dig ”svag” vs. empati som gör dig ”stark”
  • Empatisk närvaro i handledning – använd det du redan gör för att skapa trygghet och bättre samtal
  • Empatisk lyssnande som skapar kontakt, samarbete och vänder samtal från hopplöst till hoppfullt
  • Metoden ”Förstå först” – fråga vidare för att öppna upp blockeringar och främja samarbete
  • Stärkande frågor som får andra att hantera sina svårigheter – att leda med frågor snarare än svar
  • Varsam återkoppling som får andra att växa – lyft det som är bra och kan utvecklas

Under eftermiddagen bryter vi för eftermiddagskaffe ca kl 14.45

Under ledning av:
Hilmar Thór Hilmarsson som är psykolog och psykoterapeut samt skriver böcker om samtal, bemötande och ledarskap. Ett genomgående tema är att ett positivt förhållningsätt i samtal är effektivt och skapar samarbete. Hans specialitet på kurser är att utgå från forskning om vad som är effektivt och visa hur det kan användas praktiskt så att du får tillgång till metoder – verktyg som du själv kan använda.