Psykisk hälsa och lärande

25-26 november 2024,
Citykonferensen Ingenjörshuset
i Stockholm eller som livesänd webbkonferens

Föreläsare

Linnea Lindquist
Skolledare, Hammarkullsskolan,
Göteborgs stad

Caroline Lundström
Socionom, handledare och författare,
Båstads kommun

Beatrix Algurén
Docent i idrottsvetenskap och leg.
sjukgymnast, Institutionen för kost- och
idrottsvetenskap, Göteborgs Universitet

Therese Hult
Rektor, Vågbroskolan,
Söderhamns kommun

Jennie W Larsson
Mentor, elevcoach och lärare,
Vågbroskolan, Söderhamns kommun

Kaisa Vuorinen
Fil. sr, Helsingfors universitet/See the
good!, Finland

Peter Friberg
leg. psykolog, Psykologiakademin

Johan Hallberg
Rektor, Malmaskolan, Kolsva,
Köpings kommun

Mac Stridh
Tidigare elev och coachledare,
Malmaskolan, Kolsva, Köpings kommun

David Edfelt
Psykolog, författare och handledare

Så stärker skolan elevers möjlighet till
skolframgång och välmående

  • Så blir skolan en friskfaktor för elevers lärande, psykiska hälsa
    och framtidstro – vad behöver skolan göra mer av som har en
    positiv påverkan?
  • Organisation och strukturer i skolan som fångar upp psykisk
    ohälsa innan elever hamnar i skolproblematik
  • Psykisk hälsa på schemat – så utformas ett elevhälsoarbete
    utifrån helaskolan-perspektiv med ett nytt skolämne på schemat
  • Så samverkar elever och skolans olika professioner för att ta fram
    långsiktiga strategier som främjar psykisk hälsa på skolan
  • Relationskompetens som ger ett helhetsgrepp för lärarande,
    välmående och god undervisning
  • Systematisk och hälsofrämjande skolutveckling – att vända en
    skola och skapa sociala mönster och beteenden som bygger
    strukturer för psykiska hälsa och lärande

Separat bokningsbar temaeftermiddag den 26 november
Förebyggande och hälsofrämjande närvaroarbete som
förhindrar problematisk skolfrånvaro

I ett komplex samhälle där allt fler barn och unga upplever psykisk ohälsa är
skolframgång en av de starkaste skyddsfaktorerna mot att hamna i framtida
svårigheter, psykisk ohälsa och utanförskap – men vad gör vi när skolan blivit en
riskfaktor för eleven?

Under ledning av: Peter Friberg som är legitimerad psykolog och har under många år
arbetat med skolfrånvaro.


Speciellt Inbjuden Föreläsare

Priser

Boka innan den
27 september 2024
Boka innan den
8 november 2024
Ordinarie pris
Konferens5 995 kr6 995 kr6 995 kr
Temaeftermiddag2 495 kr2 495 kr2 495 kr
Konferens + temaeftermiddag6 990 kr7 990 kr9 490 kr
Webbsändning konferens, licens för 1 person4 995 kr5 995 kr5 995 kr
Webbsändning temaeftermiddag, licens för 1 person1 995 kr1 995 kr1 995 kr
Webbsändning konferens + Ttemaeftermiddag,
licens för 1 person
5 990 kr6 990 kr7 990 kr

Konferenslokal

Så här tycker några av våra tidigare deltagare från våra konferenser:

”Jättefint hur delarna bildade en genomtänkt övergripande helhet. Välplanerad och organiserad konferens med tillfälle att träffa kollegor från hela landet. Roligt, lärorikt och inspirerande! Längtar till att utveckla arbetet på mina skolor!”

”Mycket proffsigt! Min fjärde konferens hos er och har aldrig varit besviken”

”Mycket bra att det varvades både teori, forskning och praktiska idéer och övningar i klassrummet”

”Bra och kunniga föreläsare som har god kunskap om vilka framgångsfaktorer som gynnar alla elevers lärande i skolan”

”Bra exempel, praktiskt nära, konkreta och djupa genomgångar. Spännande föreläsare

Klicka på bilden för att ladda ned det fullständiga programmet

klicka på bilden för att ladda ner

Programschema

Konferensprogram dag 1, den 25 november 2024

08.30-09.00 Registrering
09.00-09.05 Välkommen till konferensen
09.05-10.10 Den senaste forskningen om elevers psykisk hälsa
och skolans uppdrag – skolan som friskfaktor för
elevers lärande, psykiska hälsa och framtidstro

  • Hur är förhållanden i skolmiljön kopplade till barn och
    ungdomars psykiska hälsa?
  • Skolan som en social arena och hur det påverkar barn
    och elevers psykiska hälsa- elevens relationer och hur
    skolarbetet är upplagt och organiserat
  • Sociala medier, elevers livsstil och välmående – hur
    påverkas elevers möjlighet till inlärning och hälsa i sociala
    medier?
  • Hur skolans ledarskap, kollegialt samarbete, lärarstress
    och skolans värderingar kan knytas till elevernas
    självskattade hälsa?

Beatrix Algurén är docent i idrottsvetenskap och
legitimerad sjukgymnast med en masterexamen i
folkhälsovetenskap och epidemiologi. Hon är verksam som
både forskare och lärare vid Institutionen för kost- och
idrottsvetenskap, Utbildningsvetenskapliga Fakultet på
Göteborgs Universitet. Hennes senaste forskning fokuserar
på att undersöka skolan som en hälsofrämjande arena.

10.10-10.30 Förmiddagspaus
10.30-12.30 Skapa en välmående skola där hälsa och lärande
går hand i hand

Hur gör du för att skapa en trygg och välmående skola? Där
elever och lärare trivs och eleverna når sina mål och känner
studiero – en skola där psykisk hälsa och lärande går hand i
hand. Grunden måste vara en god undervisning där struktur
och förutsättningar ges till eleverna att kunna läsa, skriva och
prata svenska. I den här föreläsningen delar Linnea med sig
av sina erfarenheter och framgångsfaktorer av tidig läs- och
skrivinlärning samt metoden Pax i skolan som handlar om
våldsprevention. Du får många tips och idéer kring hur ni
kan arbeta för en skola som präglas av trygghet, välmående
och lugn med effektivare undervisningstid och bättre
kunskapsresultat.

Att vända en skola – det går att få alla skolor på
rätt köl, det är bara olika svårt

  • Så får ökad tillit medarbetarna att arbeta mot
    gemensamma mål, i stället för att var och en arbetar bara
    för sitt
  • Hur skapas en skolkultur som är öppen för en synvända
    och lär sig av misstag och fel?
  • Hur skapas en värdegrund som jobbar förebyggande och
    hälsofrämjande social, psykiskt och som bär lärandet
    framåt?
  • Hur lyckas bryta strukturer som utgår från
    standardlösningar som kanske inte passar alla?
  • Så skapas en kedja av tillit i hela organisationen som
    når hela vägen vidare till eleverna – en friskfaktor och
    avgörande för elevernas lärande

Linnea Lindquist har de senaste sexton åren arbetat som
lärare och skolledare i Stockholms och Göteborgs särskilt
utsatta områden. Linnea har lång erfarenhet av att arbeta
med elever som växer upp i socioekonomisk utsatthet.
Våren 2023 släppte hon boken Att vända en skola, en rektors
erfarenheter. I boken beskriver Linnea hur skolledare kan,
och kanske bör göra för att vända skolor som alla tappat
hoppet om. Linnea kommer berätta om hur hon har gått
tillväga för att göra Hammarkullsskolan till en välmående
skola där såväl elever, personal och föräldrar trivs.

12.30-13.30 Lunch
13.30-14.25 Psykisk hälsa på schemat – så skapas ett
elevhälsoarbete utifrån helaskolan-perspektiv
med ett nytt skolämne på schemat
Vågbroskolan i Söderhamn hade länge kämpat med en hög
andel elever med frånvaroproblematik. Trots att kommunen
genomfört ett flertal projekt om att främja närvaro uteblev
resultaten. Rektor såg därmed ett behov av ett genomgripande
förändringsarbete. Resultatet blev förutom ett elevhälsoarbete
utifrån helaskolan-perspektiv, ett nytt skolämne på schemat.
”Hälsa och Lärande” som behandlar bland annat motion,
självledarskap och stresshantering. Fokus ligger på främjande
och förebyggande arbete och att se till elevens hela skol- och
livssituation. I arbetet har samverkan mellan rektor, lärare och
elevhälsa varit ovärderligt.

I den här föreläsningen får vi ta del av Vågsbroskolans resa
och vilka effekter den fört med sig vad gäller frånvaro, psykisk
hälsa och skolresultat.

Therese Hult, rektor och Jennie W Larsson, mentor,
elevcoach och lärare på Vågbroskolan i Söderhamns
kommun. Tillsammans har de varit ansvariga för
Vågbroskolans satsning vilket också lett till medverkan
i flera forskningsprojekt, bland annat SAW-projektet
(Strenghtening Adolescent Wellbeing) vid Högskolan i
Gävle. HAND IN HAND: Empowering teachers across
Europe to deal with social, emotional and diversity related
career challenges.

14.25-14.45 Eftermiddagspaus

14.45-16.15
Förebyggande och hälsofrämjande elevhälsoarbete i klassrummet och på skolan – ett
systematiskt arbete med fokus på elevers lärande
och välbefinnande

  • Hur kan vi förstå och möta de elever som gång på gång
    krockar med tillvaron och skolans vardag?
  • Viktiga förutsättningar för att få eleverna att göra
    skolarbete och vara i klassrummet
  • Inre motivation – vad behöver vi tänka på för att elever
    ska jobba på och drivas framåt?
  • Stress och starka känslor – hur ser vi till att eleverna är i
    lärläge?
  • Hur vi tänker och pratar påverkar hur vi gör – hur
    ska vi då tänka och göra för att det förebyggande och
    hälsofrämjande arbetet ska få effekt?
  • Varför behöver vi funktionskompetens? En modell för
    specialpedagogik i skola och klassrum.
  • Hur kan vi arbeta systematiskt för att gemensamt
    göra skillnad? Nödvändiga metoder, strategier och
    förhållningssätt för att förbereda elever på nästa steg, i
    skola och arbetsliv
  • Hur kan vi involvera eleverna i att skapa förändringar
    som ökar lärande och välmående?

David Edfelt är psykolog och författare. Han arbetar med
handledning och utbildning till förskolor, skolor och andra
verksamheter. David är författare till en rad uppskattade
böcker för lärare och annan pedagogisk personal, bl a om
tydliggörande pedagogik, samtalsmetodik och nu senast
bokserien Specialpedagogik i skola och klassrum. Under 15
år undervisade han på Specialpedagogiska institutionen
vid Stockholms universitet. David driver två poddar och
tipsbanken för lärare som du finner på psykologdavid.se.

16.15 Första konferensdagen avslutas

Konferensprogram dag 2, den 26 november 2024

08.00-08.15 Morgonkaffe för deltagare på plats
08.15-09.45 Att utveckla ett långsiktigt och hälsofrämjande
arbete för ökad psykisk hälsa i skolan som
involverar elever och skolans alla professioner

  • Hur elever i olika åldrar förstår psykisk hälsa, hur
    kan man skapa sammanhang där elevernas psykiska
    välbefinnande ökar?
  • Hur fokusera och stärka det som fungerar bra och
    identifiera vilka behov som finns i skolan?
  • Så stärks banden mellan olika professionella grupper
    som lärare och elevhälsans personal för att nå långsiktigt
    resultat, så att eleverna kan få verktyg för psykiskt
    välbefinnande med sig ut i livet.
  • Hur kan elever, lärare, elevhälsans personal och rektorer
    tillsammans bidra till i framtagandet av långsiktiga
    strategier för att främja psykisk hälsa i skolan?

Organisation och strukturer i skolan som fångar
upp psykisk ohälsa innan elever hamnar i
skolproblematik
Lyssna till ett elevhälsoarbete som involverar skolans elever
och som kompletterar elevhälsan på ett väldigt bra sätt i att
förebygga psykisk ohälsa och främja hälsa och lärande. Ett
arbete som har resulterat i ökade skolresultat, ökad trivsel och
en god inställning till skolan.

  • Vad säger forskningen om vilka faktorer det är som slår ut
    eleverna?
  • Tidiga och förebyggande insatser för att upptäcka elever
    i tid som har svårigheter – vad är det för tecken eller
    mönster som ska observeras?
  • Hur säkra att elever inte hamnar i utanförskap i
    klassrummet utan känner sig inkluderade och får tillgång
    till den undervisning de har rätt till?
  • Hur organisera inkluderande arbetsmetoder när
    ekonomin blir allt tuffare och skolans resurser blir
    mindre?

Johan Hallberg är rektor på Malmaskolan i Kolsva,
Köpings kommun. Han har sedan 2004 arbetat med
skolutvecklingsfrågor med fokus på elevhälsa, skolkultur
och värdegrund. Johan har sedan fem år arbetat särskilt med
frågor som rör barn och ungdomars psykiska hälsa, bl.a.
med metodutveckling kring coachgrupper för elever.

Mac Stridh är tidigare elev på Malmaskolan och tillhörde
en coachgrupp under sin högstadietid. När han gick i nian
blev han ledare för en coachgrupp i sexan som han nu följt
genom högstadiet, samtidigt som han själv gått i gymnasiet.
Han delar med sig av egna erfarenheter av att delta i och leda
coachgrupper och vad det inneburit för honom själv som
ung vuxen och de högstadieungdomar han möter i gruppen
varje vecka.

09.45-10.05 Förmiddagspaus
10.05-11.05
Relationskompetens i skolpraktiken för ökat
välmående och lärande hos eleverna
Ta del av elevhälsans och skolledarens viktiga roll i
implementeringen av ett relationellt förhållningssätt kopplat
till den pedagogiska personalens samspel med eleverna.
Relationskompetens är något som kan och bör utvecklas hos
alla lärare, då goda relationer till eleverna visat sig ha stor
betydelse för elevernas möjlighet till en fungerande skolgång.
Relationsbyggande är oundvikligt och nödvändigt i dagens skola,
men också roligt och meningsfullt. Skolpersonal kan ha en stor
inverkan på elevernas framtid och tilltro till den egna förmågan.

  • Hur skapar vi goda relationer till eleverna i skolan utifrån
    modellen om relationskompetens?
  • Hur kan elevhälsans professioner och skolledare
    stötta den pedagogiska personalen i utvecklingen av
    relationskompetens?
  • Exempel på samspelssituationer mellan lärare och elev
    kopplat till psykisk hälsa/ohälsa.

Caroline Lundström är socionom, handledare och författare
med yrkeserfarenhet inom skola, socialtjänst och BUP. Idag
är Caroline verksam i Båstads kommun och egen verksamhet

11.05-11.15 Bensträckare

11.15-12.45
Positiv pedagogik och styrkebaserat lärande
– skapa en välmående skola som ser alla elevers
styrkor, stärker resiliens och ger stöd till en
positiv skolupplevelse
Alla elever vill och kan lyckas, och de har en önskan att
förverkliga sig själva och sina styrkor. Vad kan skolan göra för
att öka det psykiska välmåendet och ge elever och lärare den
bästa möjligheten att se och uppmärksamma allas styrkor och
ge bättre förutsättningar till lärande?

  • Hur man identifierar barns och ungdomars styrkor och
    hur använda dem till att stärka skyddsfaktorerna och
    lärandet?
  • Så utvecklas elevernas sociala och emotionella kompetens
    för ökad resiliens och motstånd mot psykisk ohälsa.
  • Så stödjer vi unga och barn att träna exekutiva förmågor
    och sin förmåga till att återhämta sin funktion och
    anpassa sig vid motgångar.
  • Systematiska processer för att lämna bristperspektivet och
    lägga grunden till en positiv skolkultur

Kaisa Vuorinen, filosofie doktor vid Helsingfors universitet,
Finland, sakkunnig i positiv pedagogik och styrkebaserat
lärande. Kaisa har utbildat lärare i fler än 20 länder om “hur
man ser och lyfta det goda i barn” – See the good! Kaisa
är grundaren av metoden See the Good! som bygger på
positiv pedagogik och forskning som bedrivs vid Helsingfors
universitet. Metoden utvecklar sociala och emotionella
färdigheter, en positiv skolkultur och lyfter fram styrkor och
framgångar både på individ- och gruppnivå hos elever och
hela personalen.

12.45 Konferensen avslutas
12.45-13.30 Lunch för deltagare till den separat
bokningsbara temaeftermiddagen Förebyggande
och hälsofrämjande närvaroarbete som förhindrar
problematisk skolfrånvaro

Separat bokningsbar temaeftermiddag den 26 november 2024, kl. 13.30-16.30

Förebyggande och hälsofrämjande närvaroarbete som
förhindrar problematisk skolfrånvaro

I ett komplex samhälle där allt fler barn och unga upplever psykisk ohälsa är skolframgång en av de starkaste
skyddsfaktorerna mot att hamna i framtida svårigheter, psykisk ohälsa och utanförskap – men vad gör vi när
skolan blivit en riskfaktor för eleven? Under eftermiddagen tar du del av frågeställningar och praktiska strategier
som gäller skolnärvaro, arbetssätt för att främja närvaro och förebygga och åtgärda frånvaro. Eftermiddagen tar
även upp hur skolan kan arbeta med problematisk skolfrånvaro i samverkan med BUP och socialtjänsten

Under eftermiddagen bearbetas frågeställningar som: 

Förebyggande och hälsofrämjande närvaroarbete som förhindrar problematisk skolfrånvaro

  • Vilka är den bakomliggande problematiken till varför elever hamnar i problematisk skolfrånvaro– hur ska de förstås
    för att möjliggöra ett förebyggande arbete?
  • Hur får vi till det systematiska arbetet med närvaro i praktiken så att vi upptäcker och reagerar i tid?
  • Skolfrånvaro där psykisk ohälsa är hindret – vad kan skolan göra inom ramen för uppdraget?
  • Hur kan vi förstå elevers skolfrånvaro så att vi kan använda oss av insatser som fungerar?
  • Hur göra en bra utredning för att hitta rätt åtgärder att hjälpa eleven kvar i skolan eller hjälpa eleven tillbaka? Vilka frågor och möjliga formulär kan vi använda?
  • Signalera och ta stöd i föräldrarna –tidiga, förebyggande samverkan och samordnade insatser
  • Elevhälsans roll, samverkan och vad andra aktörer runt skolan kan göra för att hantera frånvaroproblematik och
    stötta vårdnadshavare, barn och ungdomar

Tidiga samordnade insatser kring elevers lärande och psykisk hälsa – hur ta vara på skolans och andra aktörers samlade resurser kring eleven

  • Hur kan skolan formulera och klargöra uppdraget strategiskt, operativt och utifrån det skapa ett samarbete som
    fungerar runt eleven?
  • Hur kan ökad samverkan upptäcka och förebyggande psykisk ohälsa som kan bli symptom i form av
    skolproblematik?
  • Vad kan man förvänta sig för stöd från BUP, SOC och andra instanser runt eleven?
  • Hur hålla fokus på psykisk hälsa, undervisning och lärande i ett samarbete runt eleven?
  • Hur skapa en samsyn mellan socialtjänst, BUP, skola och hem som leder till att eleven får det stöd den behöver?

Under ledning av: Peter Friberg som är legitimerad psykolog och har under många år arbetat med skolfrånvaro. Han är författare till boken ”Hemmasittande elever och vägen tillbaka” och tillsammans med kollegor var han med och utvecklade ett manualbaserat behandlingsprogram för att hjälpa elever med stor skolfrånvaro tillbaka till skolan. Peter föreläser, utbildar och handleder personal som arbetar med skolfrånvaro. De senaste tio åren har han besökt de flesta av Sveriges kommuner och pratat skolfrånvaro i en mängd sammanhang.