Matematiksvårigheter och tillgänglig matematikundervisning
21-22 oktober 2025
I Stockholm eller som livesänd webbkonferens
Föreläsare
Cecilia Christiansen
lärare ma/fy/ke/tk, lärarfortbildare, läromedelsförfattare
Linnea Karlsson Wirebring
lektor och forskare, Institutionen för psykologi, Umeå universitet
Karin Sahlberg-Weidmert
bitr. rektor, ma/no-lärare och speciallärare i matematikutveckling, Växjö kommun
Josefine Rejler
matematiklärare, Admera Education
Pia Agardh
civilekonom och verksamhetsutvecklare, Admera Education
Annalena Önnhed
speciallärare med inriktning mot matematikutveckling, Lerums kommun/Nationellt centrum för matematikutbildning
Jonas Walfridsson
leg. logoped, Danderyds sjukhus
Jennie Wilson
leg. grundskollärare, författare och pedagogiskutvecklare
Helena Roos
docent, lektor och studierektor för forskarutbildningen i naturvetenskapernas och matematikens didaktik, Malmö universitet
- Kognitionsvetenskap och matematikundervisning – praktisk kunskap om hur minnet fungerar och stärker elevers möjlighet till lärande
- Hur kartlägga och organisera olika typer av stödinsatser för elever i matematiksvårigheter?
- Framgångsrik lektionsdesign där alla elever inkluderas och ges möjlighet att utveckla sina matematiska färdigheter
- Metoder som överbryggar matematiska kunskapsluckor hos äldre elever och systematiskt vänder en negativ utveckling
- Dyskalkyli och andra matematiksvårigheter – strategier som stödjer, inkluderar och utvecklar elever i matematikundervisningen
- Så övervinns och lindras matematikängslan och dåligt självförtroende som ger blockeringar i lärandet
- RTI (Response to Intervention) som metod för att tidigare upptäcka elever som är i risk att hamna i matematiksvårigheter
Separat bokningsbar fördjupningseftermiddag den 22 oktober
Engagerande och elevaktiv matematikundervisning – verktyg för att minska matteångest och stärka lärandet
Under denna eftermiddag får du metoder som stärker både lärandet och motivationen i matematikundervisningen samtidigt som de hjälper elever att forma en mer positiv matematisk identitet, där matematikångest byts ut mot nyfikenhet. Du inspireras att skapa en elevaktiv, dialogisk och utvecklande matematikundervisning!
Under ledning av: Jennie Wilson, leg. grundskollärare, författare och pedagogiskutvecklare
SPECIELLT INBJUDEN:
Helena Roos, docent och lektor i matematikdidaktik samt studierektor för forskarutbildningen i naturvetenskapernas och matematikens didaktik, Malmö universitet
Priser | Boka innan den 29 augusti 2025 | Boka innan den 3 oktober 2025 | Ordinarie pris |
---|---|---|---|
Konferens | 5 995 kr | 6 995 kr | 6 995 kr |
Fördjupningseftermiddag | 2 495 kr | 2 495 kr | 2 495 kr |
Konferens + fördjupningseftermiddag | 6 990 kr | 7 990 kr | 9 490 kr |
Webbsändning konferens, licens för 1 person | 4 995 kr | 5 995 kr | 5 995 kr |
Webbsändning fördjupningseftermiddag, licens för 1 person | 1 995 kr | 1 995 kr | 1 995 kr |
Webbsändning konferens + fördjupningseftermiddag, licens för 1 person | 5 990 kr | 6 990 kr | 7 990 kr |
Plats
Så här tycker några av våra tidigare deltagare från våra konferenser:
”Jättefint hur delarna bildade en genomtänkt övergripande helhet. Välplanerad och organiserad konferens med tillfälle att träffa kollegor från hela landet. Roligt, lärorikt och inspirerande! Längtar till att utveckla arbetet på mina skolor!”
”Mycket proffsigt! Min fjärde konferens hos er och har aldrig varit besviken”
”Mycket bra att det varvades både teori, forskning och praktiska idéer och övningar i klassrummet”
”Bra och kunniga föreläsare som har god kunskap om vilka framgångsfaktorer som gynnar alla elevers lärande i skolan”
”Bra exempel, praktiskt nära, konkreta och djupa genomgångar. Spännande föreläsare”
Programschema
Programdag 1, den 21 oktober 2025
09.00-09.30 Registrering för deltagare på plats
09.30-09.35 Välkommen till konferensen
09.35-10.40 Kognitionsvetenskap och matematikundervisning – på vilket sätt kan ökad kunskap om hur minnet fungerar förbättra elevers möjlighet till lärande?
- Vad är kognitionsvetenskap?
- Neurokognitiva förutsättningar för lärande
– Uppmärksamhet
– Arbetsminne
– Långtidsminne - Riskgrupper för matematiksvårigheter – barn med atypisk kognitiv utveckling
- Vad kan man gör för att underlätta för eleverna?
– Aktiva lärandemetoder: exempel från studier om ”testbaserat lärande”
Linnea Karlsson Wirebring är lektor och forskare vid Institutionen för psykologi, Umeå universitet. Hennes forskning handlar om neurokognitiva förutsättningar för lärande. Med hjälp av tvärvetenskapliga metoder försöker Linnea och hennes kollegor identifiera, utveckla och utvärdera lärandeinterventioner som stärker individuella förutsättningar för lärande inom typisk och atypisk utveckling (https://www.umu.se/forskning/grupper/nfl/).
10.40-11.00 Förmiddagspaus
11.00-12.15 Stärk elevers matematiska självförtroendet och få dem att börja lära matematik igen!
Föreläsningen utgår ifrån reguladetri – det femte räknesättet eller den gyllene regeln, som ger elever en kraftfull, enkel och effektiv metod för att räkna procent, skala, omvandla enheter, tid, valuta, pengar, recept, grader, radianer, m.m – som är till nytta genom hela skolgången och livet.
- Hur skapar du motivation och viljan att lära hos elever som har bestämt sig för att de ”aldrig kommer att lära sig matematik”?
- Vilka möjligheter finns för att överbrygga svårigheter om eleven inte har fått stöd under tidigare stadier?
- Hur arbetar du för att öka elevernas självförtroende i matematik?
- Var börjar du när du ska tag i elevernas kunskapsluckor i matematik?
Cecilia Christiansen är lärare i ma/fy/ke/tk, lärarfortbildare och läromedelsförfattare. Hon är flerfaldigt prisbelönad för sitt kunnande, bland annat med motiveringen: ”Med stort engagemang och uppfinningsrikedom kombinerar hon klok pedagogik med nya idéer, där tekniken blir ett redskap för att ge eleverna ökade möjligheter att utveckla sitt kunnande i matematik.”
12.15-13.15 Lunch
13.15-14.45 Forskningsbaserad matematikundervisning – så läggs grunden för att förebygga matematiksvårigheter
Hur vi skapar lektioner där alla elever känner sig inkluderade och får möjlighet att utveckla sina matematiska färdigheter
- Vad är viktigt att tänka på i den grundläggande matematikundervisningen för att förebygga matematiksvårigheter?
- Hur kan Singaporemodellen bidra till att ge elever en god taluppfattning och förståelse för matematiska begrepp?
- Vad behöver du som undervisar vara extra uppmärksamma på för att stödja elever och bygga hållbara kunskaper?
- Hur skapar vi ett fortsatt intresse längre fram i skolan för tal och matematiska begrepp?
Josefine Rejler är matematiklärare med 30 års erfarenhet av undervisning inom grundskolan. Pia Agardh är civilekonom med lång erfarenhet av verksamhetsutveckling utbildning och ledarskap inom näringslivet. Tillsammans har de introducerat Singaporemodellen i Sverige och de arbetar sedan mer än 10 år med att fortbilda lärare och stödja skolor i att utveckla matematikundervisningen. Det innebär möten med hundratals lärare och elever varje termin på skolor runt om i Sverige. De är även författare till det forskningsbaserade läromedlet Singma matematik.
14.45-15.05 Eftermiddagspaus
15.05-16.15 Överbrygga matematiska kunskapsluckor högre upp i åldrarna – kartläggning och strategier som stödjer elever att komma i kapp och överbygga matematiksvårigheter
- Hur undervisa när den det finns luckor i den grundläggande taluppfattningen med metoder som är beprövade och vilar på vetenskaplig grund – konkret arbetsmaterial att jobba med.
- Hur kartlägga elevernas svårigheter?
- Hur organisera olika typer av stödinsatser för elever i svårigheter på en skola?
- Vilka förutsättningar behövs för att lyckas med insatserna och hur utvärderas dem?
- Vad innebär intensivundervisning i praktiken och vilka framgångsrika metoder finns för olika åldrar?
- Hur ser processen ut – hur lägger du upp en effektiv struktur kring intensivundervisning? Hur kan insatserna organiseras och genomföras på din arbetsplats?
Annalena Önnhed, speciallärare med inriktning mot matematikutveckling, Lerums Gymnasium/Nationellt Centrum för matematikutbildning
16.15 Konferensdag 1 avslutas
Programdag 2, den 22 oktober 2025
08.00-08.15 Morgonkaffe för deltagare på plats
08.15-09.20 Dyskalkyli – aktuellt om definitioner, utredning, diagnostik och åtgärder
- Kunskapsläget kring dyskalkyli – vad som kännetecknar dyskalkyli som diagnos och hur skiljer sig den från andra former av matematiksvårigheter?
- Vad kan ligga till grund för och vad innefattar en dyskalkyliutredning – hur ser den diagnostiska processen ut?
- Vilka rekommendationer och åtgärder kan bli aktuella och stöttar eleven efter en dyskalkyliutredning?
- SMADA – ett tvärprofessionellt projekt till gagn för elever med stora räknesvårigheter
Jonas Walfridsson arbetar som logoped på Danderyds sjukhus och är en av landets mest erfarna utredare av räknesvårigheter. Han är nationell faktagranskare för diagnosen dyskalkyli på 1177.se och samarbetar med forskare inom specialpedagogisk matematikdidaktik i syfte att öka kunskapen om dyskalkyli i samhället och jämlikheten i fråga om möjlighet till utredning och påföljande insatser för elever med stora räknesvårigheter.”
09.20-09.50 Förmiddagspaus
09.50-11.20 Inkluderande och likvärdig matematikundervisning utifrån särskilda utbildningsbehov i matematik
Matematikundervisning och lektionsdesign som specifikt gynnar elever i särskilda utbildningsbehov i det heterogena klassrummet
- Vad betyder inkludering och likvärdighet i matematikundervisning och varför är det viktigt?
- Viktiga aspekter för att utveckla en inkluderande och likvärdig undervisning för alla elever
- Vad betyder särskilda utbildningsbehov i matematik (SUM) och hur kan vi möta elever som är i SUM?
- Processer av deltagande i matematikundervisningen, hur vill elever ha sin matematikundervisning för att optimera lärandet?
- Samverkan för att utveckla bra matematikundervisning för alla elever – hur kan vi optimera användandet av kompetenser på skolan?
- Tidig upptäckt av elever i risk att hamna i svårigheter i matematik (RTI)
- Hur använda RTI (Response to Intervention) och analysera elevernas utveckling i matematik?
Helena Roos är docent och lektor i matematikdidaktik och studierektor för forskarutbildningen inom naturvetenskapernas och matematikens didaktik vid Malmö universitet. Helena både forskar och undervisar i matematikens didaktik på grundlärarprogrammet, speciallärarprogrammet och specialpedagogprogrammet. I undervisningen har hon ett specialpedagogiskt fokus på matematikens lärande, särskilt kring inkludering, likvärdighet och särskilda utbildningsbehov. Helenas forskningsområde omfattar särskilda utbildningsbehov i matematik (SUM), där hon undersöker inkludering, likvärdighet och delaktighet i matematikundervisningen. Helena forskar även kring matematiksvårigheter och tidiga insatser.
11.20-11.30 Bensträckare
11.30-12.30 Tillgänglig matematikundervisning – lektionsdesign och metoder som är helt nödvändiga för elever i matematiksvårigheter men som samtidigt gynnar alla elever
Föreläsningen visas flera exempel på aktiviteter och framgångsrik lektionsstruktur att inspireras av eller direkt använda i det egna klassrummet. Fokus ligger på hur du genom att utgå från elever i behov av stöd skapar förutsättningar för ett lärande som höjer hela gruppens resultat.
- Hur vi kan planera lektioner med varierande arbetssätt som bidrar till ett klassrum med fler aktiva och tänkande elever där alla får möjligheten att vara delaktiga?
- Hur praktiskt arbeta med, och inkludera elever i matematiksvårigheter i den ordinarie undervisningen?
- Möjligheter med ”onsdagsmatte – från F till minst E!, ett arbetssätt som ger elever i matematiksvårigheter den extra träning de behöver
Karin Sahlberg-Weidmert är biträdande rektor i Växjö kommun och har tidigare varit verksam som ma/no-lärare och speciallärare i matematikutveckling.
12.30 Konferensen avslutas
12.30-13.30 Lunch för deltagare i den separat bokningsbara fördjupningseftermiddagen; Engagerande och elevaktiv matematikundervisning – verktyg för att minska matteångest och stärka lärandet.
Separat bokningsbar fördjupningseftermiddag, den 22 oktober kl. 13.30-16.00
Engagerande och elevaktiv matematikundervisning – verktyg för att minska matteångest och stärka lärandet
Många elever tycker att matematik är svårt, och kan ge upp innan de ens försöker. Ibland kan det kännas som att vi kämpar i uppförsbacke, där vi försöker hinna hjälpa alla men ändå sitter med elever som inte förstår. Hur kan vi hjälpa elever att forma en mer positiv matematisk identitet, där ångesten byts ut mot nyfikenhet? Hur kan vi skapa en gemenskap i matematikundervisningen, där elever undersöker tillsammans istället för att lämnas ensamma i arbetet? I denna kurs undersöker vi hur samtal och samarbete kan stärka både lärande och motivation i matematikundervisningen. Du får konkreta verktyg och strategier du kan använda för att skapa en elevaktiv, dialogisk och utvecklande matematikundervisning.
Under eftermiddagen bearbetas teman som:
- Strategier för att stärka elevernas motivation och intresse för matematiken
- Vetenskapliga verktyg för att minska matteångest
- Förståelse för lärarens roll i att leda matematiska samtal
- Konkreta och användbara verktyg för att skapa en varierad matematikundervisning
Du får med dig texter, uppdrag och material att arbeta vidare med – ensam eller med kollegor.
Under eftermiddagen bryter vi för en eftermiddagspaus ca 14.45
Under ledning av: Jennie Wilson, legitimerad grundskollärare. Hon arbetar idag med pedagogisk utveckling med fokus på att stödja och utveckla lärares kollegiala lärande och undervisningspraktik genom kooperativt lärande. Detta gör hon genom föreläsningar, utbildningsprocesser och handledning på skolor och förskolor runt om i Sverige. Jennie skriver också böcker med fokus på lärares undervisningspraktik och stöttar lärare genom podden Det ringer in och via sociala medier.