Elevhälsa 2026
5-6 februari 2026
Citykonferensen Ingenjörshuset, Malmskillnadsgatan 46
eller som livesänd webbkonferens
Föreläsare
Åsa Lundkvist
Direktör, Barn- och utbildningsförvaltningen, Västerås stad samt särskild utredare i utredningen Förbättrad Elevhälsa
Martin Karlberg
Universitetslektor, excellent lärare, institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi, Uppsala universitet
Christina Ivarsson Ålstig
Socionom och enhetschef för Närvaroteamet, Nyköping kommun
Patrick Konde
Jämlikhetskonsult och sakkunnig på skolkultur och barnrättsfrågor, föreläsare och författare
Johan Hallberg
Rektor, Malmaskolan, Kolsva, Köpings kommun
Mac Stridh
Tidigare elev på Malmaskolan, Kolsva, Köpings kommun
Malin Erneli
Rektor, Trollhättans stad
Sofia Linder
Utredare med fokus på skolsociala team, SIP, samverkan kring barn i behov av särskilt stöd, socialförvaltningen, Stockholms stad
Lena Skogholm
Beteendevetare och pedagog
Stefan Lucas
Specialpedagog och bitr. rektor, Palmbladsskolan Distans, Uppsala kommun
Maria Bivesjö
Utvecklingsstrateg, AcadeMedia
- En förbättrad elevhälsa-hur påverkar kommande utredningar skolans elevhälsoarbete?
- Hur integreras ett helaskolan perspektiv i skolans systematiska kvalitetsarbete för närvaro, kunskapsutveckling, trygghet och välbefinnande?
- Bygg elevhälsa och lärandekultur i klassrummet – relationellt ledarskap, tydliga rutiner och självledarskap som gynnar både trivsel och skolresultat
- Distansundervisning som särskilt stöd vid skolfrånvaro – nya möjligheter och erfarenheter i arbetet med elever med problematisk skolfrånvaro
- Hur organiseras ett medvetet och normkritiskt arbetssätt som främjar en mer inkluderande och stödjande lärandemiljö för hela elevgruppen?
- Konkreta strategier för en närvarofrämjande skola – skapa struktur, samverkan och kultur som stärker elevernas närvaro
- Tidiga samordnade insatser i samverkan – ta vara på skolans, socialtjänstens och vårdens resurser för helhetsstöd kring eleven
Separat bokningsbar fördjupningseftermiddag den 6 februari
Att gå från vad till hur med elevhälsa i klassrummet – förebyggande organisation och främjande strukturer i skolan
Under eftermiddagen får du utforska ett förebyggande och hälsofrämjande arbetssätt som tar form direkt i klassrummet med fokus på struktur, samverkan och hållbarhet i det gemensamma elevhälsoarbetet.
Under ledning av: Malin Erneli, rektor, Trollhättans stad
Priser | Boka innan den 28 november 2025 | Boka innan den 10 januari 2026 | Ordinarie pris |
---|---|---|---|
Konferens | 5 995 kr | 6 995 kr | 6 995 kr |
Fördjupningseftermiddag | 2 495 kr | 2 495 kr | 2 495 kr |
Konferens + fördjupningseftermiddag | 6 990 kr | 7 990 kr | 9 490 kr |
Webbsändning konferens, licens för 1 person | 4 995 kr | 5 995 kr | 5 995 kr |
Webbsändning fördjupningseftermiddag, licens för 1 person | 1 995 kr | 1 995 kr | 1 995 kr |
Webbsändning konferens + fördjupningseftermiddag, licens för 1 person | 5 990 kr | 6 990 kr | 7 990 kr |
Plats
Så här tycker några av våra tidigare deltagare från våra konferenser:
”Jättefint hur delarna bildade en genomtänkt övergripande helhet. Välplanerad och organiserad konferens med tillfälle att träffa kollegor från hela landet. Roligt, lärorikt och inspirerande! Längtar till att utveckla arbetet på mina skolor!”
”Mycket proffsigt! Min fjärde konferens hos er och har aldrig varit besviken”
”Bra och kunniga föreläsare som har god kunskap om vilka framgångsfaktorer som gynnar alla elevers lärande i skolan”
Programschema
Programdag 1, den 5 februari 2026
08.30-09.00 Registrering för deltagare på plats
09.00-09.10 Välkommen till konferensen
09.10-10.10 En förbättrad elevhälsa – hur påverkar kommande utredningar skolans elevhälsoarbete?
- Regleringarna för extra anpassningar, särskilt stöd och särskild undervisningsgrupp
- En ny elevhälsogaranti som ska säkerställa likvärdig tillgång till elevhälsa
- Vilken roll kommer specialpedagoger och speciallärare att få i den nya organisationen?
- Utformningen av elevhälsans huvudmannaskap och ledning
- Förbättrad samverkan mellan elevhälsan och andra aktörer, som hälso- och sjukvården, BUP, barn- och ungdomshabiliteringen och socialtjänsten
Åsa Lundkvist är direktör på Barn- och utbildningsförvaltningen i Västerås stad samt särskild utredare i utredningen Förbättrad Elevhälsa samt ordförande i Sveriges skolchefsförening.
10.10-10.30 Förmiddagspaus
10.30-12.45 Hjärnsmarta relationer i klassrummet – ett relationellt förhållningssätt och självledarskap som gynnar ett skolbeteende med välmående och resultat i fokus
Välkommen med på en fascinerande upptäcktsfärd i den unga hjärnan som ger dig många aha-upplevelser och hög igenkänning! Du får en fördjupad förståelse för elever och deras hjärna tillsammans med insikter om hur du kan samspela med den för att få ökad studiero och bättre resultat.
- Hur förståelse för hjärnans olika biologiska program och hur vi kan samarbeta med dem kan bli en hävstång för trygga relationer i klassrummet som främjar lärande och välmående
- Hur vi kan stötta elever i att utveckla beteenden och självledarskap som leder till långsiktigt lärande, motivation och trivsel i skolan
- Vad innebär det att stärka elever så att de kan påverka sin egen utveckling i stället för att låta omständigheter styra dem?
- Hur kan vi stötta elever i att utveckla förmågan att växa, lära och stärka sitt självförtroende även i utmanande situationer?
- Hur vi kan skapa en god balans mellan följsamhet med funktionalitet i gruppen och självständighet tänkande
Lena Skogholm är beteendevetare och pedagog och har de senaste 25 åren specialiserat sig på hur vi kan ha praktisk nytta av hjärnforskning i vardagen. Med mångårig erfarenhet av att möta barn och unga, bland annat som lärare under 10 år, kombinerat med stora insikter i den unga hjärnan, har Lena den pedagogiska förmågan att omvandla avancerad hjärnforskning till en bruksanvisning i fickformat för mötet med elever. Lena Skogholm är författaren bakom flera bästsäljande böcker bla Varför elever beter sig som de gör – Vetenskapen bakom den unga hjärnan, hur du samspelar med den och får bättre resultat. År 2021 vann Lena Stora Talarpriset.
11.45-11.55. Bensträckare
11.55-12.45 Distansundervisning som särskilt stöd vid skolfrånvaro – en ny möjlighet för eleverna i skolan, undervisningen och lärandet
- Vilka elever berör distansundervisningen?
- Riskerar eleverna som får distansundervisning ökat utanförskap?
- Hur får vi eleverna att utvecklas kunskapsmässigt och närma sig skolan?
- Hur organiseras den pedagogiska verksamheten?
- Vilka resultat kan vi se så här långt?
Stefan Lucas är biträdande rektor på Palmbladsskolan i Uppsala. Han är specialpedagog i grunden och ansvarig skolledare för Palmbladsskolan Distans som tillsammans med en annan skola var först i Sverige med beviljat tillstånd att bedriva stödformen.
12.45-13.45 Lunch
13.45-14.45 Framgångsfaktorer och organisatoriska förutsättningar som säkerställer en närvarofrämjande skola!
Ta del av en föreläsning med fokus på närvaropyramidens Tier 1 och Tier 2, dvs. de praktiska, förebyggande insatserna. Målet är att ge konkreta strategier för att skapa en starkare närvarokultur.
- Senaste forskning om systematiskt arbete med skolfrånvaro – hur tidigt upptäcka de elever som ligger i riskzonen för skolfrånvaro?
- Hur görs en grundlig kartläggning om vad det är i skolan som gör att elever föredrar att stanna hemma – den fysiska närvaron, den psykosociala närvaron och elevens engagemang
- Så ska elevhälsoarbetet dokumenteras för att synliggöra mönster kring skolfrånvaron och vägledning för det främjande arbetet i praktiken
- Hur får vi till ett framgångsrikt samarbete kring elever där undervisande lärare involveras i att förstå och möjliggöra stöd som leder till ökad närvaro?
- Hur kan elevhälsoteamet skapa rutiner och mötesstrukturer som ger effektivitet och ett helhetsperspektiv runt eleven?
- Vilka tidiga insatser behöver sättas in för att få tillbaka eleverna till skolan och förhindra att skolfrånvaron eskalerar?
- Hur kan skolan ta stöd av och samarbete med socialtjänsten, BUP och andra aktörer i skolfrånvaroarbetet?
Christina Ivarsson Ålstig är enhetschef för Närvaroteamet i Nyköping, socionom med bred kunskap om skolnärvaro, lång erfarenhet av ledarskap, utvecklingsarbete och samverkan inom offentlig sektor.
14.45-15.05 Eftermiddagspaus
15.05-16.05 Tidiga samordnade insatser kring elevers lärande och hälsa – hur ta vara på skolans och andra aktörers samlade resurser kring eleven?
- Hur kan skolsociala team formulera och klargöra uppdraget strategiskt, operativt och utifrån det skapa ett samarbete som fungerar runt eleven?
- Hur kan ökad samverkan upptäcka och förebyggande psykisk ohälsa som kan bli symptom i form av skolproblematik?
- Hur skapa en samsyn mellan socialtjänst, vård, skola och hem som leder till att eleven får det stöd den behöver?
- Nya socialtjänstlag med betoning på förebyggande arbete:
– Vilka nya möjligheter ger det i elevhälsans förebyggande arbete och i samarbetet med socialtjänsten?
– Hur kommer socialtjänsten att arbeta mer förebyggande för att agera snabbare vid tecken på psykisk ohälsa, skolfrånvaro eller andra orsaker hos elever i riskzonen
– Nya möjliga strukturer för samarbete med socialtjänsten med gemensamma mål, uppföljning och evidensbaserade metoder
Sofia Linder är utredare på socialförvaltningen i Stockholms stad med fokus på skolsociala team, SIP och samverkan kring barn i behov av särskilt stöd. Du får ta del av lärdomar och resultat av över tio års arbete med skolsociala team i Stockholms stad.
16.05-16.15 Bensträckare
16.15-17.15 Organisation och strukturer i skolan som fångar upp psykisk ohälsa innan elever hamnar i skolproblematik
Lyssna till ett elevhälsoarbete som involverar skolans elever och som kompletterar elevhälsan på ett väldigt bra sätt i att förebygga psykisk ohälsa och främja hälsa och lärande. Ett arbete som har resulterat i ökade skolresultat, ökad trivsel och en god inställning till skolan.
- Tidiga och förebyggande insatser för att upptäcka elever i tid som har svårigheter – vad är det för tecken eller mönster som ska observeras?
- Hur säkra att elever inte hamnar i utanförskap i klassrummet utan känner sig inkluderade och får tillgång till den undervisning de har rätt till?
- Hur organisera inkluderande arbetsmetoder när ekonomin blir allt tuffare och skolans resurser blir mindre?
Johan Hallberg är rektor på Malmaskolan i Kolsva, Köpings kommun. Han har sedan 2004 arbetat med skolutvecklingsfrågor med fokus på elevhälsa, skolkultur och värdegrund. Johan har sedan fem år arbetat särskilt med frågor som rör barn och ungdomars psykiska hälsa, bl.a. med metodutveckling kring coachgrupper för elever.
Mac Stridh är tidigare elev på Malmaskolan och tillhörde en coachgrupp under sin högstadietid. Han delar med sig av egna erfarenheter av att delta i och leda coachgrupper och vad det inneburit för honom själv som ung vuxen och de högstadieungdomar han möter i gruppen varje vecka.
17.15 Första konferensdagen avslutas
Programdag 2, den 6 februari 2026
08.00-08.15 Morgonkaffe för deltagare på plats
08.15-09.30 Minoritetsstress, psykisk ohälsa och ökad skolfrånvaro – organisera ett mer medvetet förhållningssätt som stöttar elever i en tid kantad av osäkerhet
- Vilka samband finns mellan minoritetsstress, psykisk ohälsa och ökad skolfrånvaro?
- Hur skapa ett förhållningssätt och normkritiskt tänk så att alla elever kan utvecklas, känna sig trygga och respekterade i skolans miljö?
- Konkreta metoder för hur pedagoger och skolpersonal kan främja en mer inkluderande och stödjande lärandemiljö för hela elevgruppen
- Strategier som öppnar upp och hanterar människors rädslor för det okända som annars riskerar att osynliggöra elevers behov
Patrick Konde har stor erfarenhet av att arbeta med barnoch ungdomsfrågor efter att dels ha skrivit kandidat- och masteruppsats på temat skolkultur men även genom mångårigt arbete med barnrättsfrågor inom civilsamhället. Han är föreläsare och workshopledare med erfarenheter av att utbilda en bred variation av aktörer inom både offentlig och privat sektor. Han är även medförfattare till boken Antirasistisk handbok.
09.30-09.50 Förmiddagspaus
09.50-11.05 Bygg elevhälsa och klassrumsnära elevhälsoarbete med proaktiva strategier, relationsskapande arbete samt tydliga strukturer och rutiner
Strategier som möjliggör inkluderande, positiva och tillgängliga lärmiljöer
Ta del av praktiska strategier och erfarenheter från IBISProjektet (Inkluderande Beteendestöd I Skolan) som har utvecklats i samarbete med Uppsala kommun och är ett evidensbaserat program för hela skolor att utveckla och arbeta med inkludering och skolprestationer. Syftet med samverkansprojektet är att erbjuda lärare ett evidensbaserat program för att öka trygghet, arbetsro och inkludering samt att förbättra elevernas skolprestationer.
- Vad säger forskningen om inkludering och tillgängliga lärmiljöer – vad är gynnsamma lärmiljöer för alla?
- Hur kan elevhälsans arbete stötta det klassrumsnära och förebyggande arbetet som påverkar elevernas lärande?
- Från reaktiva åtgärder till proaktivt arbete i klassrummet
- Arbete med datadrivet beslutsfattande: att synliggöra det som sker i klassrummet
- Ett nyanserat inkluderingsarbete utifrån resurser, ledning, elever och lärare
Martin Karlberg är universitetslektor och excellent lärare vid institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi vid Uppsala universitet. Hans forskning handlar framför allt om ledarskap i klassrummet, inkludering, effektiv undervisning, frånvaro och fortbildning av lärare.
11.05-11.15 Bensträckare
11.15-12.30 Hur skapa ett Helaskolan – perspektiv där elevhälsa är allas ansvar och ingår som en naturlig del i kvalitetsarbetet?
- Hur ser en organisation och processer ut som lever med elevhälsan i det systematiska kvalitetsarbetet?
- Hur får man skolans personal att arbeta tillsammans för att uppnå uppdraget som står i skollagen?
- Hur kan ett helaskolan perspektiv effektivt inkluderas i vardag, för att täcka områden som närvaro, kunskapsutveckling, trygghet och välbefinnande?
- Hur skapa en synvända i en organisation för att elevhälsofrågorna ska leva i allt som görs och hos alla professioner?
Maria Bivesjö är utvecklingsstrateg i AcadeMedia. Hennes expertområden är kvalitetsutveckling och utbildningspsykologiska frågor på individ-, grupp- och organisationsnivå
12.30 Konferensen avslutas
12.30-13.30 Lunch för deltagare i den separat bokningsbara fördjupningseftermiddagen ”Att gå från vad till hur med elevhälsa i klassrummet – förebyggande organisation och främjande strukturer i skolan”
13.30-16.00 Separat bokningsbar fördjupningseftermiddag. Under eftermiddagen bryter vi för eftermiddagskaffe ca 14.45
Separat bokningsbar fördjupningseftermiddag, den 6 februari, kl. 13.30-16.00
Att gå från vad till hur med elevhälsa i klassrummet – förebyggande organisation och främjande strukturer i skolan
Hur kan skolor bygga en organisation som fångar upp elever innan problemen uppstår? Under denna fördjupningseftermiddag får du utforska hur ett förebyggande och hälsofrämjande arbetssätt kan ta form direkt i klassrummet genom metoden FEA – ett praktiskt och systematiskt sätt att omsätta teori till handling. Med fokus på struktur, samverkan och hållbarhet får du konkreta verktyg för att stärka det gemensamma elevhälsoarbetet, skapa överblick och trygghet i organisationen samt minska beroendet av enskilda eldsjälar.
Här går vi från ord till handling – från vad till hur – för att bygga en skola där elevhälsa, pedagogik och organisation samverkar för varje elevs bästa.
Under eftermiddagen berörs bland annat frågeställningar som:
- Hur kan vi skapa hållbara strukturer och arbetssätt där lärare, arbetslag och elevhälsoteam ser eleven i ett större helhetsperspektiv?
- Hur kopplas elevhälsoarbetet till hela skolans gemensamma uppdrag och alla aktiviteter på skolan?
- Hur skapar vi en organisation där barn- och elevhälsans arbete och det pedagogiska arbetet stärker varandra?
- Hur lägger vi den nödvändiga grunden som skapar överblick och lättolkade beslutsunderlag?
- Hur kan vi utveckla det tvärprofessionella samarbetet och minska glappet mellan lärare och elevhälsoteam?
Under ledning av: Malin Erneli är rektor i Trollhättans stad, hon har tidigare varit skolledare för central Su-grupp samt arbetet som utredningspedagog på en SIS skola. Malin har under flera år utvecklat ett systematiskt arbetssätt FEA (Förebyggande Elevhälsoarbete). Arbetssättet utgår från att elevhälsa börjar i klassrummet, att läraren har en nyckelroll för att bidra till elevhälsa, att utveckla elevhälsan till att vara främst förebyggande & främjande, att göra elevhälsan till en del av skolans kvalitetsarbete.
Under eftermiddagen bryter vi för eftermiddagspaus ca 14.45