Språkstörning och språkligt tillgängliga
lärmiljöer – språk- och kunskapsutvecklande
arbetssätt för att elevers lärande

10-11 mars 2025

Citykonferensen Ingenjörshuset Stockholm
eller som livesänd webbkonferens

Föreläsare

Julia Andersson
Leg. logoped med specialpedagogisk
kompetens, Umeå kommun/
logopedjulia

Elisabet Fernell
Barnläkare/barnneurolog och
professor i barn- och
ungdomspsykiatri, Gillbergcentrum,
Göteborgs universitet

Åse Wewel
Svenska, SO och sva-lärare,
förstelärare – inriktning
språkutvecklande arbetssätt
och läromedelsförfattare,
Fittjaskolan, Botkyrka kommun

Signe Tonér
Leg. logoped, lektor, Stockholms
universitet

Pascale Wehbe
Leg. logoped, doktorand, Uppsala
universitet

Cecilia Engstrand
Fritidspedagog, leg. lärare MA/
SV, SO/NO, förstelärare – inriktning
språkutvecklande arbetssätt,
Brageskolan, Sollentuna kommun

Rossana Moretta
Leg. logoped med specialpedagogisk
kompetens, Brageskolan, Sollentuna
kommun

Lena Göthe
Universitetsadjunkt, Institutionen för
pedagogik och specialpedagogik
Göteborgs universitet/Plus Pil

Albert Telon
Studerande, ordförande, Unga med
språkstörning (UMS) Boel Forsell
Leg. logoped, Malmö stad

  • Språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt – språkstödjande insatser i alla ämnen som möjliggör språkligt lärande trots språkstörning
  • Språkstörning och andra samtidigt förekommande funktionsnedsättningar – hur hänger olika svårigheter ihop och hur påverkar de varandra?
  • Flerspråkighet och språkstörning – uppmärksamma svårigheter tidigare och hur skilja mellan en sen andraspråksutveckling och språkstörning?
  • Inkluderande lärmiljöer för språkligt sårbara elever: Samverkan och anpassningar för utveckling på individ- och gruppnivå
  • Den senaste forskningen om hjärnan, språkutveckling, språkstörning och språklig sårbarhet
  • Konkreta och praktiska metoder som stärker begreppsbildningen, synliggör ordförrådet och höjer språknivån
  • Läsundervisning, läsförståelse och språkstörning – anpassade lärmiljöer och stödstrukturer som möter alla elevers behov

Unga vuxna med Språkstörning – inifrånperspektiv!

Hur klara grundskolan, gymnasiet och högskolan med
språkstörning – vad är viktiga och framgångsrika stödinsatser
för elever som kämpar med skolan

Albert Telon, ordförande i Unga med språkstörning (UMS)


Separat bokningsbar fördjupningseftermiddag den 11 mars
Kollegiala lärprocesser kring språkstörning och språklig sårbarhet

Eftermiddagen fokuserar på att få igång lärprocesser för att arbeta mer systematiskt och hämta kraft i kollegornas inneboende resurser, vilja och kompetens för att stödja lärfrämjande skolutveckling och inkludering för elever med språkstörning.

Eftermiddagen leds av: Lena Göthe, universitetsadjunkt, Institutionen för pedagogik och specialpedagogik Göteborgs universitet/Plus Pil



Välj fakturering 2024 eller 2025

Priser

Boka innan
den 31 januari 2025
Ordinarie pris
Konferens5 995 kr6 995 kr
Fördjupningseftermiddag2 495 kr2 495 kr
Konferens + fördjupningseftermiddag6 990 kr9 490 kr
Webbsändning konferens, licens för 1 person4 995 kr5 995 kr
Webbsändning fördjupningseftermiddag, licens för 1 person1 995 kr1 995 kr
Webbsändning konferens + fördjupningseftermiddag, licens för 1 person5 990 kr7 990 kr

Konferenslokal

Sagt om Kompetentos tidigare Elevhälsokonferenser:

”Mycket bra att det varvades både teori, forskning och praktiska idéer och övningar i klassrummet”

”Bra och kunniga föreläsare som har god kunskap om vilka framgångsfaktorer som gynnar alla elevers lärande i skolan”

”Bra exempel, praktiskt nära, konkreta och djupa genomgångar. Spännande föreläsare”

Klicka på bilden för att ladda ned det fullständiga programmet

klicka på bilden för att ladda ner

Programschema

Konferensdag 1, den 10 mars 2025

08.30-09.00 Registrering för deltagarna på plats
09.00-09.05 Välkommen till konferensen
09.05-10.30 Språkstörning och andra samtidigt
förekommande funktionsnedsättningar – hur
hänger olika svårigheter ihop och hur påverkar
de varandra?

Det är av stor vikt att göra en helhetsbedömning av elevens
svårigheter eftersom många barn med språkstörning
har
andra samtidiga svårigheter; ADHD, autism, generella
inlärningssvårigheter, mm. Insatserna/stödet behöver således
också anpassas efter vad barnet har för ytterligare svårigheter.
Ta del av:

  • Vilka elever gäller det och vilka är följderna för eleven,
    inlärningen och undervisningen?
  • Hur identifiera dessa barn så tidigt som möjligt – vilka
    signaler och beteenden ska du vara uppmärksam på?
  • Hur kan språkliga svårigheter hänga ihop med:
    - NPF-problematik
    - läs – och skrivsvårigheter
    - generella inlärningssvårigheter
  • Hur göra säkra bedömningar och avgöra vad som är
    orsaken till språkstörningen – vad är vad?
  • Vilka stödinsatser kräver de olika svårigheterna och
    kombinationerna – undvik att den ena insatsen tas ut av
    den andra svårigheten

Elisabet Fernell är barnläkare/barnneurolog och professor
i barn- och ungdomspsykiatri vid Gillbergcentrum,
Göteborgs universitet. Hon arbetar kliniskt och inom
forskning i skärningspunkten mellan barnneurologi och
barnneuropsykiatri, framförallt med områdena autism,
ADHD och utvecklingsstörning hos barn och ungdomar. I sitt
arbete har hon mycket samarbete med pedagoger och
psykologer.

10.30-10.50 Förmiddagspaus
10.50-12.30 Inkluderande lärmiljöer för språkligt
sårbara elever: Samverkan och anpassningar för
utveckling på individ- och gruppnivå

Hur uppnå bättre resultat med fokus på organisation i stället
för på enskilda elevers svårigheter – inkludering av elever med
språkstörning och språklig sårbarhet.

  • Hur kan du som pedagog arbeta med språklig och
    kommunikativ anpassning i klassrummet, där alla elever
    inkluderas oavsett elevens förutsättningar?
  • Vilka pedagogiska arbetssätt främjar ökad delaktighet och
    inkludering i klassrummet av barn med språkstörningar –
    vilka krav ställer det på pedagogerna?
  • Hur skapa större utrymme för repetition, tid,
    visualisering, modellering och tydlig struktur i
    undervisningen trotsbegränsade resurser och tid?
  • Samarbete och samverkan mellan pedagog och logoped,
    hur vi tillsammans kan stärka och utveckla elevernas
    språkliga och kommunikativa förmågor direkt i
    klassrummet
  • Samverkan mellan professioner och elevhälsans roll att
    arbeta främjande kring elever med språkstörning

Julia Andersson är legitimerad logoped med
specialpedagogisk kompetens i Umeå kommun/Logopedjulia.
Julia har lång erfarenhet av att arbeta med elever i språkliga
svårigheter och med ett starkt engagemang för att skapa
inkluderande lärmiljöer arbetar hon för att främja elevernas
språkliga och kommunikativa utveckling, både på individ
och gruppnivå.

12.30-13.30 Lunch
13.30-14.40 Flerspråkighet och språkstörning – bedöma
flerspråkiga barns språkutveckling och hur skilja
mellan en andraspråksutveckling och språkstörning?

  • Hur ser den språkliga utvecklingen ut hos flerspråkiga
    barn och vilka faktorer gör att bedömning av eventuell
    språkstörning blir svårare?
  • Vilka orsaker finns för en sen språklig utveckling och
    hur skiljer/differentierar man mellan bristande exponering
    för språk och en språkstörning?
  • Hinner flerspråkiga barn ifatt enspråkiga barn efter ett visst
    antal års exponering för majoritetsspråket?
  • Utredningsmetoder, kartläggning och verktyg vid
    språkutredning. Utmaningar vid diagnostisering av flerspråkiga
    barn med misstänkt språkstörning
  • Att bli säkrare i bedömningen för att undvika under- resp
    överdiagnosticering
  • Viktiga utvecklingsområden att ta hänsyn till i arbetet med
    flerspråkiga barn

Pascale Wehbe är doktorand i lingvistik med inriktning på
flerspråkigabarns språkutveckling vid Uppsala universitet. Hon
är även logoped och har jobbat med utredning av barn med
misstänkt språkstörning i många år. Pascale har även djup
erfarenhet att arbeta med utredningar av dyslexi
(läsoch skrivsvårigheter) och dyskalkyli (räknesvårigheter).

14.40-15.00 Eftermiddagspaus
15.00-16.00 Läsundervisning, läsförståelse och språkstörning
– anpassade lärmiljöer, stödstrukturer och tydliga
lektionsplaneringar som möter alla elevers behov

  • Hur planera och lägga upp läsundervisningen så att alla
    elever inkluderas oavsett elevernas förutsättningar
  • Skriftlig information/instruktion – hur formulerar man
    bäst texter (uppgifter, prov etc)
  • Hur skapa läs- och lärmiljöer i klassrummet för att ge
    alla elever förutsättningar att utvecklas så långt som möjligt?
  • Utveckla begreppsförståelsen i olika ämnen med hjälp av
    kooperativa strukturer, stödstrukturer och bildstöd
  • Eleven som god läsare – hur uppmuntrar man eleven att se
    sig själv som en god läsare fast det är ”svårt att läsa”?
  • Eleven som god skribent - hur uppmuntrar man eleven att
    skapa goda texter utan att fastna på svårigheterna?
  • Formativ undervisning – genom att ge eleverna kontinuerlig
    feedback, lyfta dem i sitt lärande och öka engagemanget

Åse Wewel, svenska, SO och sva-lärare, förstelärare
– inriktning språkutvecklande arbetssätt och
läromedelsförfattare, Fittjaskolan i Botkyrka kommun.

16.00-16.10 Bensträckare

16.10-17.00 Unga med Språkstörning - inifrånperspektiv.

Hur klara man grundskolan, gymnasiet och högskolan med
språkstörning – vad är viktiga och framgångsrika stödinsatser
för elever som kämpar med skolan

Föreläsningen kommer att utgå från Alberts egen berättelse av att
tagit sig igenom skolan med en språkstörning, från de tidiga
skolåren till där han befinner sig idag. Albert har läst delar av
Ingenjörsprogrammet i maskinteknik och nu ska han ta sig an
socionomprogrammet. Han kommer att berätta hur han inte
bara överlevde skolgången utan hur han bemästrade och klarade
betygskraven.

Vad kan språklig sårbarhet innebära i högre årskurser och i
gymnasiet?

  • Hur skapar du en större pedagogisk delaktighet hos äldre
    elever med språkstörning och språklig sårbarhet?
  • Hur utforma anpassade lärsituationer utifrån äldre elevers
    specifika behov?
  • Sociala samspelet och språkstörningar – hur stärka elevers
    kommunikativa förmåga och möjlighet till inkludering under
    hela skoldagen?
  • Hur hantera att ha kunskapen i sig, men man får inte
    riktigt ut den?

Albert Telon är 26 år och ordförande i Unga
med språkstörning (UMS), studerande och föreläser
om sinaerfarenheter av att ha klarat grundskolan och
gymnasiet, och nu studerar på Högskolan. Han har
generell språkstörning och har uppförsbacke med det
mesta som handlar om språk, utom att prata.

17.00 Konferensdag 1 avslutas

Konferensdag 2, den 11 mars 2025

08.00-08.15 Morgonkaffe för deltagare på plats
08.15-09.15 Den senaste forskningen om hjärnan,
språkutveckling, språkstörning och språklig sårbarhet

  • Hjärnan, minnet och kognitiva funktioner – vilken
    påverkan har de vid en språkutveckling och språklig sårbarhet?
  • Vilka är de bidragande faktorerna till elevers språkliga
    sårbarhet och hur kan vi arbeta i skolan för att stötta
    språkutvecklingen på bästa sätt?
  • Vad står olika svårigheter för och vad innebär de i praktiken för
    eleven; - specifik, fonologisk, explicit, implicit, impressiv,
    pragmatisk, grammatisk och generell
  • Hur ser sambanden ut mellan språkliga svårigheter och
    läsoch skrivsvårigheter?
  • Kan språkstörning vara en konsekvens av ett svagt arbetsminne
    – hur reda ut vad som är orsak och verkan hos vissa elever
  • Hur träna och kompensera för att överbygga elevens språkliga
    svårigheter?

Signe Tonér är leg. logoped och har arbetat med både barn,
ungdomar och vuxna med språkliga svårigheter och/eller läsoch
skrivsvårigheter. Hon har en doktorsexamen i lingvistik med
inriktning på samband mellan språkförmåga, kognitiva förmågor
och barns uppväxtvillkor och arbetar för närvarande som lektor vid
förskollärarutbildningen, Stockholms universitet med huvudsakligt
fokus på språkutveckling och språkutvecklande arbetssätt.

09.15-09:35 Förmiddagspaus
09:35-11:00 Konkreta och praktiska metoder som stärker
begreppsbildningen, synliggör ordförrådet och höjer
språknivån

Elever med stora brister i ordförrådet behöver stöd under hela
sin skolgång och ett stort ordförråd är starkt förknippat med
skolframgång. För de flesta elever med språkstörning är det svårt
att lära in, komma ihåg och använda rätt ord i rätt sammanhang.
Dessutom behöver barn och ungdomar med språkstörning många
repetitioner för att orden ska bli en del av deras aktiva ordförråd.

  • Vilka ord ska man fokusera på?
  • Hur använder man lektionstiden på bästa sätt för att optimera
    ordinlärningen?
  • Hur formulerar man elevvänliga orddefinitioner?
  • Vilka typer av aktiviteter stöttar inlärningen och fördjupar och
    breddar ordkunskapen?
  • Hur kan man använda visuellt stöd för att stötta utvecklingen av
    ordförrådet?

Boel Forsell är leg. logoped och arbetar på Stenkulaskolan i Malmö.
Hon har erfarenhet av att arbeta i en flerspråkig skolmiljö och att
leda kompetensutvecklingsarbete med fokus på
ordförrådsutvecklande arbetssätt. Hon arbetar främst med
skolelever från förskoleklass upp till årskurs sex och har erfarenhet
av elevnära arbete även med elever på högstadiet.

11.00-11.10 Bensträckare

11.10-12.40 Språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt
- språkstödjande insatser i alla ämnen som möjliggör
språkligt lärande för alla elever trots språkstörning

  • Vad skapar svårigheter i klassrummet/lärmiljön för elever
    som har språkstörning?
  • Så skapas stödstrukturer och systematik kring ett språk
    – och kunskapsutvecklande arbetssätt i alla ämnen.
  • Hur skapa en pedagogisk delaktighet hos alla elever oavsett
    förutsättningar och språkliga svårigheter?
  • Hur utformas en undervisning som är språk- och
    ämnesstödjande - hur kan det se ut i klassrummet?
  • Hur arbeta med bild och symbolstöd i alla ämnen för att
    tillgängliggöra språk och kommunikation?
  • Vilka resurser behövs i skolan för att verkligen möta elevers
    behov vid språkstörning och språklig sårbarhet, och hur
    kan samverkan mellan olika professioner och elevhälsans
    främjande arbete utformas?

Cecilia Engstrand är fritidspedagog, leg. lärare i MA/SV,
SO/ NO, förstelärare - inriktning språkutvecklande arbetssätt
samt Rossana Moretta som är leg. logoped med
specialpedagogisk kompetens, Brageskolan, Sollentuna
kommun.

12.40 Konferensen avslutas
12.40 – 13.30 Lunch för deltagare till separat
bokningsbar fördjupningseftermiddagen
13.30-16.00 Separat bokningsbar fördjupningseftermiddag;
Kollegiala lärprocesser kring språkstörning och språklig sårbarhet

Separat bokningsbar fördjupningseftermiddag,
den 11 mars, kl 13.30-16.00

Kollegiala lärprocesser kring språkstörning
och språklig sårbarhet – praktiska
strategier för att stödja lärfrämjande
skolutveckling och inkludering

Under fördjupningseftermiddagen får du ta del av praktiska
arbetssätt och strategier som tar utvecklingsarbetet till nästa
nivå. Eftermiddagen belyser hur du förskjuter fokus från
individen till uppdraget och där målet är att utveckla ett
framgångsrikt utvecklingsarbete där verksamhetens
huvudperson, eleven, är klart i centrum. Fokus ligger på att
arbeta mer systematiskt och hämta kraft i kollegornas
inneboende resurser, vilja och kompetens.

Under eftermiddagen bearbetas frågeställningar som:

  • Skapa samsyn, större medvetenhet och samagerande - hur
    möjliggöra att alla professioner är med och arbetar utifrån
    en gemensam struktur för allas rätt att lyckas i skolan?
  • Så utvecklas ett strukturellt utvecklingsarbete som är mer
    förebyggande kring språkstörning och leder till utveckling
    för att öka förutsättningarna för eleven?
  • Hur säkra regelbundenhet och systematik i stödet kring
    eleven och ta tillvara på alla professioners spetskompetens?
  • Att skapa en synvända och se lösningar- hur bryta ner
    motståndet och visa på möjligheterna i arbetet med elever
    med språkstörning

Under ledning av: Lena Göthe, universitetsadjunkt på
Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, vid Göteborgs
universitet, där hon undervisar på både rektors- och lärarprogrammet.
Hennes främsta kompetensområde är kollaborativt professionellt
lärande och ledning av undervisningsutveckling och hon är ofta delaktig
i olika processer i skolans praktik.

Under eftermiddagen bryter vi för en kaffepaus ca 14.45