Språkstörning och
språkutvecklande arbetssätt
8-9 februari 2024
Citykonferensen Ingenjörshuset Stockholm
eller som livesänd webbkonferens
Föreläsare
Anna Eva Hallin
leg. logoped och biträdande lektor, Karolinska Institutet/språkforskning.se
Ulrica Elisson
förstelärare i språk- och
kunskapsutvecklande arbetssätt, Ullvi skola, Leksands kommun
Signe Tonér
leg.logoped, lektor, Stockholms universitet
Linn Hörnfalk förstelärare, Mellanhedsskolan, Malmö stad
Boel De Geer
docent i svenska, Södertörns högskola
Ebba Almsenius
skollogoped, Härryda kommun
Ulrika Ivarsson
speciallärare med inriktning grav språkstörning, Umeå kommun
Annika Vikström
leg. logoped, Umeå kommun
Eva-Kristina Salameh
med. dr., leg. logoped, forskare och författare
Charlotta Kellander
specialpedagog, bitr. rektor och projektansvarig, Söderslättsgymnasiet, Trelleborgs kommun
Inkluderande lärmiljöer som främjar alla elevers språkliga lärande
- Den senaste forskningen kring språk och språkstörningar i ett livsperspektiv – praktiskt tillämpbar vetenskap som stödjer ett språkutvecklande arbetssätt
- Ordförrådsutveckling och begreppsbildning – konkreta metoder som utvecklar, stimulerar och höjer elevers språkliga medvetenhet
- Språkligt och kommunikativt anpassade lärmiljöer – stödstrukturer och tydliga lektionsplaneringar som skapar pedagogisk delaktighet oavsett språkliga svårigheter
- Äldre elever och språkstörning – språkinriktade undervisningsmetoder som främjar språkligt lärande i alla ämnen
- Sociala samspelet, relationer och språkstörningar – hur skapar skolan förutsättningar för elever att ingå i det sociala samspelet?
- Språket, hjärnan och kognitiva funktioner – vad behöver vi göra mer av för att ge alla elever med språkstörning bättre förutsättningar i lärandet?
Separat bokningsbar fördjupningseftermiddag den 9 februari
Språkstörning hos flerspråkiga barn
Under fördjupningen tar du del av hur den språkliga utvecklingen kan bedömas på båda språken. Olika bedömningsmaterial, som är riktade mot flerspråkiga barn kommer att visas och du får pröva att utvärdera bedömningsresultat, och hur de kan ligga till underlag för intervention. Under eftermiddagen diskuteras även typfall. Har du egna elever du funderar kring kan vi diskutera dem här.
Under ledning av: Eva-Kristina Salameh, med. dr., leg. logoped, forskare och författare
Priser | Boka innan 27 oktober | Boka innan 22 december | Ordinarie pris |
---|---|---|---|
Konferens | 5 995 kr | 5 995 kr | 6 995 kr |
Fördjupningseftermiddag | 2 495 kr | 2 495 kr | 2 495 kr |
Konferens + fördjupningseftermiddag | 6 990 kr | 7 990 kr | 9 490 kr |
Webbsändning konferens | 4 995 kr | 5 995 kr | 5 995 kr |
Webbsändning fördjupningseftermiddag | 1 995 kr | 1 995 kr | 1 995 kr |
Webbsändning konferens + fördjupningseftermiddag | 5 990 kr | 6 990 kr | 7 990 kr |
Plats
Så här tycker några av våra tidigare deltagare från våra konferenser:
”Jättefint hur delarna bildade en genomtänkt övergripande helhet. Välplanerad och organiserad konferens med tillfälle att träffa kollegor från hela landet. Roligt, lärorikt och inspirerande! Längtar till att utveckla arbetet på mina skolor!”
”Mycket proffsigt! Min fjärde konferens hos er och har aldrig varit besviken”
”Mycket bra att det varvades både teori, forskning och praktiska idéer och övningar i klassrummet”
”Bra och kunniga föreläsare som har god kunskap om vilka framgångsfaktorer som gynnar alla elevers lärande i skolan”
”Bra exempel, praktiskt nära, konkreta och djupa genomgångar. Spännande föreläsare”
Programschema
Konferensprogram dag 1, den 8 februari 2024
08.30-09.00 Registrering
09.00-09.05 Välkommen till konferensen
09.05-10.15 Den senaste forskningen om hjärnan,
språkutveckling, språkstörning och språklig
sårbarhet
- Hjärnan, minnet och kognitiva funktioner – vilken
påverkan har de vid en språkutveckling och språklig
sårbarhet? - Hur ser barns språkutveckling ut när elever kommer till
skolan – vad behöver vi göra mer av för att ge alla elever
bättre förutsättningar i skolan och in i livet? - Vilka är de bidragande faktorerna till elevers språkliga
sårbarhet och hur kan vi arbeta i skolan för att stötta
språkutvecklingen på bästa sätt?
Signe Tonér är leg. logoped och har arbetat med både
barn, ungdomar och vuxna med språkliga svårigheter och/
eller läs- och skrivsvårigheter. Hon har en doktorsexamen i
lingvistik med inriktning på samband mellan språkförmåga,
kognitiva förmågor och barns uppväxtvillkor och arbetar
för närvarande som lektor vid förskollärarutbildningen,
Stockholms universitet med huvudsakligt fokus på
språkutveckling och språkutvecklande arbetssätt.
10.15-10.35 Förmiddagskaffe
10.35-12.00 Språk och språkstörning i ett livsperspektiv
– därför behöver kunskapen öka!
Språkstörning i skolåldern är inte bara ett aktuellt område för
pedagoger i svenska skolan utan också ett område där mycket
ny forskning har kommit de senaste åren. Anna Eva ger en
aktuell forskningsuppdatering och kopplar detta till skolans
kontext.
- Betydelsen av språklig förmåga för läsning och skrivning
och i ett livsperspektiv - Skillnaden mellan språkstörning, dyslexi, talstörningar
och läs- och skrivsvårigheter och relationen däremellan - Begreppet ´DLD´ (Developmental language disorder) och
hur internationell forskning har utvecklat vår förståelse
för språkstörning de senaste åren - Vad står olika sorters språkstörning för (t ex expressiv,
fonologisk, grammatisk, semantisk, pragmatisk, generell),
vad säger forskningen, och vad innebär det i praktiken för
eleven? - Vad säger forskningen om tidig upptäckt och tidiga
insatser för språkstörning i skolåldern – vad kan och bör
vi göra i klassrummet?
Anna Eva Hallin är leg. logoped och biträdande lektor.
Hennes inriktning i kliniskt arbete, undervisning och
forskning är språkutveckling och språk-, läs-, och
skrivsvårigheter hos barn och ungdomar. Hon har en Ph.D.
i Communicative Sciences and Disorders från New York
University. Anna Eva forskar och undervisar nu på Enheten
för logopedi, Karolinska Institutet. Sedan 2015 driver Anna
Eva www.språkforskning.se, forskningsbloggar och föreläser,
med målet att sprida aktuell forskningsbaserad kunskap om
språkstörningar och läs- och skrivsvårigheter till logopeder,
pedagoger, psykologer och andra intresserade. Hon har
gett ut böckerna ”Förstå och arbeta med språkstörning”
(2019) och ”Värt att veta om språkstörning” (2021, med C.
Reuterskiöld) på Natur & Kultur.
12.00-13.00 Lunch
13.00-14.15 Språklig tillgänglighet – ett pedagogiskt
erbjudande
Lyssna till hur språkstödjande insatser kan sättas in på
organisation-, grupp-och individnivå. Fokus i föreläsningen är
hur du kan samverka med lärare och elevhälsa för att utforma
en språkligt tillgänglig undervisning. Du får ta del av ett
skolutvecklingsprojekt där de har utvecklat ett arbetssätt och
metoder för att tillvarata och utveckla språkliga stödinsatser i
samband med elevers övergångar i utbildningen.
Ulrika Ivarsson är speciallärare med inriktning grav
språkstörning och Annika Vikström är logoped.
Tillsammans är de verksamma i Kompetenscentrum språk
och kommunikation som är en del av Umeå kommuns
centrala elevhälsa i för- och grundskolan.
14.15-14.35 Eftermiddagskaffe
14.35-15.25 Språklig sårbarhet och språkinriktad undervisning
som främjar språklig tillgänglighet i högre
årskurser
Söderslättsgymnasiet har på ett konkret och medvetet
sätt arbetat med att utveckla en undervisning som bättre
möter elever i språkliga svårigheter och deras utmaningar
i lärsituationen. Föreläsningen kommer att utgå från vad
språklig sårbarhet kan innebära i högre årskurser samt hur
Söderslättsgymnasiet har arbetet för att engagera lärarna i
utvecklingsarbetet genom att ge lärarna det stöd de behöver.
- Vad kan språklig sårbarhet innebära i högre årskurser och
i gymnasiet när skolan har ett mer avancerat skolspråk
och begreppsvärld? - Hur kan lärare i högre årskurser och på gymnasiet
använda språkliga stödstrukturer för att främja språklig
tillgänglighet i alla ämnen? - Hur organisera och engagera lärarna i kompetensutveckling med fokus på, språklig sårbarhet och språkoch kunskapsutvecklande arbetssätt?
- Hur utvärdera och synliggöra om den undervisning
som pågår gynnar det resultat vi önskar se i det
språkutvecklande arbetet?
Charlotte Kellander, specialpedagog, bitr. rektor och
projektansvarig, Söderslättsgymnasiet, Trelleborgs kommun,
föreläser tillsammans med kollegor.
15.25-15.35 Bensträckare
15.35-16.45 Differentierad skrivundervisning och
språkutvecklande arbetssätt i praktiken
– med fokus på anpassade lärmiljöer, stödstrukturer
och tydliga lektionsplaneringar som ökar elevernas
språkliga medvetenhet och samtidigt utmanar
- Hur planera och lägga upp undervisningen så att alla
elever inkluderas oavsett elevernas förutsättningar? - Hur skapa lärmiljöer i klassrummet för att ge alla elever
förutsättningar att utvecklas så långt som möjligt? - Utveckla begreppsförståelsen i olika ämnen med hjälp av
kooperativa strukturer, stödstrukturer och bildstöd - Formativ undervisning – genom att ge eleverna
kontinuerlig feedback, lyfta dem i sitt lärande och öka
engagemanget - Hur utgå från samma uppgifter men anpassa dem utifrån
alla elever i klassen?
Ulrica Elisson är förstelärare i språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt och systematiskt arbete kring
måluppfyllelse och lärmiljö. Hon har arbetat i över 30 år
som lärare och undervisar nu i klass 5-6 på Ullvi skola.
Ulrica är även digitaliseringsutvecklare för grundskolan
i Leksands kommun och har många års erfarenhet av att
jobba med och leda utveckling kring digitalisering. Ulrica är
Guldäpplevinnare 2021.
16.45 Första konferensdagen avslutas
Konferensprogram dag 2, den 9 februari 2024
08.00-08.15 Morgonkaffe
08.15-09.30 Ordförrådsutveckling och begreppsbildning
– konkreta metoder som utvecklar, stimulerar och
höjer språknivån
- Hur kan du laborera och leka med ords olika betydelser
och skapa en språklig medvetenhet hos elever? - Hur uppmuntra elever till att använda ord och begrepp
i olika kontexter och sammanhang både muntligt och
skriftligt? - Hur skapa förutsättningar för aktiviteter kring ordens
olika betydelser; likheter och skillnader; synonymer och
antonymer? - Exempel på differentierade aktiviteter som passar både
elever på en högre och en lägre språklig nivå
Boel De Geer är docent i svenska vid Södertörns högskola
och undervisar sedan många år vid Lärarutbildningarna
för förskola och fk-3. Hon samarbetar också med en
Storstockholmskommun i syfte att stärka förskolornas
språkutvecklande arbete.
09.30-09.50 Förmiddagskaffe
09.50-11.00 Sociala samspelet och språkstörningar – tydligare
strukturer som stärker elevers kommunikativa
förmåga och möjlighet till inkludering under hela
skoldagen
- Hur kan vi förstå elevers språkliga utmaningar i
klassrummet? - Vad kan vara svårt på raster, i matsalen och andra
ostrukturerade situationer för elever med språkstörning? - Hur kan skolan skapa social delaktighet för elever i
språklig sårbarhet? - Hur arbeta proaktivt med stödstrukturer som underlättar
elevens sociala och kommunikativa förmåga?
Ebba Almsenius arbetar som skollogoped i Härryda
kommun, där hon även är en del av ett Närvaroteam som
arbetar med elever med problematisk skolfrånvaro. Hon har
tillsammans med Ulrika Aspeflo författat boken I Relation
till Lärande och hon har även medverkat som expert i URs
programserie Superungar som visats i flera omgångar på
SVT. Hon brinner starkt för barns delaktighet och alla
elevers rätt till kommunikation.
11.00-11.10 Bensträckare
11.10-12.30 Lektionsstruktur och bildstöd i samband med
språkstörning – vad innebär det i praktiken att
skapa ett språkligt tillgängligt klassrum för alla
elever?
I det dagliga skolarbetet ska eleverna inhämta nya
ämneskunskaper, uttrycka vad de har lärt sig samt utveckla
förmågor som att beskriva, jämföra, förklara och resonera.
Hur kan man använda bildstöd och andra lektionsstrukturer
för att stötta eleverna i komplexa uppgifter som ställer stora
krav på den språkliga förmågan:
- Läs- och skrivstöd i form av stödmallar, börjor, bilder,
ljudinspelning mm - Multimodala uppgifter/texter: Möjligheten att visa sina
kunskaper på fler sätt än bara det skriftliga - Kamrathandledning
- Kroppsspråket
Linn Hörnfalk arbetar som förstelärare på
Mellanhedsskolan där hon driver skolans arbete för en
mer differentierad undervisning. Dessutom deltar Linn
i ett nystartat projekt på skolan som handlar om VTS
(Visual thinking strategy) som ska just främja språk- och
kunskapsutveckling. Hon är också ute och föreläser runt om
i Sverige och bloggar på Pedagog Malmö.
12.30 Konferensen avslutas
12.30-13.30 Lunch för deltagare på den separat
bokningsbara fördjupningseftermiddagen
Språkstörning hos flerspråkiga barn
13.30-16.30 Fördjupningseftermiddag
Separat bokningsbar fördjupningseftermiddag den 9 februari 2024, kl 13.30-16.30
Språkstörning hos flerspråkiga barn
Eftermiddagens fördjupning handlar om språkstörning hos flerspråkiga barn. En språkstörning innebär bland
annat att språkutvecklingen går mycket långsamt jämfört med jämnåriga barn. Tyngdpunkten kommer att ligga
på hur man skiljer mellan språkliga problem hos flerspråkiga barn, som huvudsakligen orsakas av att barnet har
en språkstörning, och problem som huvudsakligen orsakas av bristande exponering för ibland båda språken.
I det senare fallet ligger problemen mest i den språkliga miljön, som kan vara komplex med få kompetenta
andraspråkstalare utanför skolan och med talare av många språk. I områden med en sämre integration utvecklas
andraspråket dessutom ofta långsammare, eftersom det inte bara är kvantiteten på exponeringen som är viktig för
andraspråksutvecklingen, utan kvaliteten är också avgörande.
Under fördjupningen går vi igenom hur den språkliga utvecklingen kan bedömas på båda språken. Olika
bedömningsmaterial, som är riktade mot flerspråkiga barn kommer att visas och du får pröva att utvärdera
bedömningsresultat, och hur de kan ligga till underlag för intervention. Under eftermiddagen diskuteras även
typfall. Har du egna elever du funderar kring kan vi diskutera dem här.
Ta del av en inspirerande eftermiddag där du får lära dig mer om hur du hjälper flerspråkiga barn med
språkstörning.
Ur innehållet:
- Flerspråkig utveckling
- Vad innebär en språkstörning?
- Hur bedömer man en eventuell språkstörning hos flerspråkiga barn?
- Hur påverkas läs- och skrivutveckling hos flerspråkiga barn med språkstörning?
- Vilka åtgärder hjälper flerspråkiga barn med språkstörning bäst?
.
Under ledning av:
Eva-Kristina Salameh, med. dr., leg. logoped, forskare och författare. Arbetar just nu som konsult för flerspråkiga
barn vid Malmö förskoleförvaltning. Eva-Kristina har forskat om språkstörning i kombination med flerspråkighet,
främst hos svensk-arabiska barn, och har tagit fram olika bedömningsmaterial för flerspråkiga barn.
Vi bryter för eftermiddagskaffe ca 14.45