Synliggöra, utvärdera och analysera undervisning och lärande2018-12-06T00:17:34+00:00

Project Description

Synliggöra, utvärdera och analysera undervisning och lärande

27-28 mars 2019 – Citykonferensen Ingenjörshuset i Stockholm

Praktiska metoder för skolutveckling med effekt på elevers lärande

  • Hur utvärdera och bedöma så att skolans arbete bedrivs utifrån vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet?
  • Framgångstrategier för att analysera undervisningen och synliggöra vilken effekt den har på elevers lärande och resultat
  • Hur görs kunskapsutveckling synlig – så blir lärandemål iakttagbara, begripliga och bedömningsbara?
  • Vad ska du konkret observera i klassrummet och i undervisningen för att nå systematiskt fokus på bättre undervisning?
  • Leda lärares lärande – långsiktigt och systematiskt kollegialt lärande utifrån organisationens behov och resultat i
    undervisningen
  • Så gör du undervisningen meningsfull och ger mer tid till det som verkligen gör skillnad för elevers lärande
  • Utveckla och stärk den kollegiala utvecklingsprocessen – systematiskt och kollegialt utvecklingsarbete med vetenskapligt förhållningssätt och beprövad erfarenhet

Separat bokningsbar fördjupningseftermiddag den 28 mars

Kollegial utvärdering och handledning för att ta steget vidare till effektivare undervisning i klassrummet” under ledning av John Steinner, filosofi doktor i pedagogik, författare och utbildare.

Ta del av en inspirerande eftermiddag där du får en demonstration av metoder som är utvecklade för att stärka kollegiets gemensamma lärande och höja kompetensnivån där individens inneboende potential och unika resurser tas tillvara.

Datum

Konferens och fördjupning den 27-28 mars 2019

Pris

Konferens: 6995 kr
Före 28 februari: 5995 kr

Fördjupning: 2495 kr

Konferens + fördjupning: 9490 kr
Före 28 februari: 7990 kr
Före 31 januari: 6990 kr

Konferensanläggning

Citykonferensen Ingenjörshuset,
Malmskillnadsgatan 46, Stockholm

Talare och praktikfall

Jimmy Strid
Förstelärare med särskilt ansvar för det systematiska kvalitetsarbetet på gymnasieskolan Carlforsskas Ekonomi- och Handelsskola i Västerås. Lärare i ekonomiska ämnen och årets UF-lärare i Västmanland 2017. Över tio års erfarenhet av arbetslagsledning. Anlitas även som föreläsare inom datainformerad skolutveckling.

Gunnar Iselau
Rådgivare och skolutvecklare, Systematisk Skolutveckling AB. Tidigare har Gunnar varit undervisningsråd vid Skolverkets utvärderingsavdelning men arbetar nu som rådgivare och konsult inom systematisk kvalitetsutveckling och utvärdering åt bl a kommuner, Skolinspektionen och Skolverket.

Jerker Östman
Sedan hösten 2018, utvecklare mot gymnasieskolorna på Västerås Stads barn- och utbildningsförvaltning med särskilt fokus på systematiskt kvalitetsarbete. Genomför även forskarutbildning mot datainformerad storskalig skolutveckling på Mälardalens

John Steinberg
Fil dr i pedagogik, författare och utbildare. John är en mycket jordnära teoretiker med praktisk erfarenhet som rektor för förskolan och grundskolan. Han är författare till 52 böcker om ledarskap, mentorskap, pedagogik och lärande. www.steinberg.se

Ambjörn Furenhed
Förstelärare vid Folkungaskolan, Linköpings kommun. Ambjörn är även författare och föreläser om strategier för meningsfullt lärande, samt lärares ledarskap, samarbete och utveckling. Hans föreläsningar står alltid med ett ben i klassrummet och ett i relevant forskning.

Lars Gustafsson
Föreläsare och utbildare med lång erfarenhet av skolutveckling b la som rektor. Lars utmanar och ger nya perspektiv på ledarskap, medarbetarskap och kvalitetsarbete. Lars har erhållit flera olika kvalitetsutmärkelser och ledarskapspriser som chef inom skolområdet. För mer information www.larsgustafsson.se

Johan Alm
Lärare, skolutvecklare och författare till böcker som ”Lärandematriser: att få eleven att förstå och Iakttagbart lärande”. Han utvecklar verktyg som beskriver lärande i iakttagbara handlingar. Elever begriper då vad de ska lära, så de kan fokusera på hur de ska lära sig. Lärare får syn på vad de ska
undervisa och skapa uppgifter kring, men också redskap för att analysera sin undervisning.

Mats Rosenkvist
Skolutvecklare, har arbetat med skolutveckling utifrån skolans uppdrag sedan 1999. Mats har lång erfarenhet av uppdrag kring systematiskt förbättringsarbete och resultatstyrning i hela kommuner samt friskoleorganisationer. Dessutom har han startat lärplattformen InfoMentor, Successful Schools Sverige och driver nu senast BRAVOLesson för att ägna sig helt och hållet åt att hjälpa skolor och kommuner med att fokusera på bättre och bättre undervisning och elevresultat.

Maria Bergqvist

Lärarfortbildare, utbildad ma/no lärare åk 1-7 och verksam förstelärare på Öjersjö Storegård i Partille kommun. Hon har arbetat med kollaborativt lärande med vetenskapligt förhållningssätt och beprövad erfarenhet i sin planering, undervisning, utvärdering och analys av undervisning, sedan 2003. Hon leder arbetet med kollaborativt lärande på sin skola och andra skolor och kommuner i landet.

Broschyr

Ladda ner fullständigt program här

Anmälan

Bokningsvillkor